Johanna Lindbäck

8 mars, 2011

Hur pratar vuxna?

Filed under: Skrivande — Johanna @ 08:02

Supersuperroligt med kommentarerna på förra inlägget om vad jag ska skriva härnäst! Fortsätt tycka! Jag ska dra bokvinnare och om man vill vara med på det får man skriva ngt nu innan onsdag kl 24.00. (Skriver man efter så får man bara tacksamhet. Inte heller illa, i och för sig.)

Jag är peppad på alla tre idéer (eller alla fyra ju) men det som känns mest läskigt och ändå mycket lockande är helt klart vuxenböckerna. För hur tänker vuxna? Hur låter dom? Jo, det är en seriös fråga.
Ni bara: Du är ju vuxen.
Jag: Jo, men…
Jag tycker det är lätt att skriva dialoger i mina ungdomsböcker, och det är ingen jättestor ansträngning att hitta ton och ordval och sånt. Jag är ingen språkfinlirare, jag bara skriver och tydligen blir det naturligt passande för gymnasiet. Men för vuxna? Tänk om det kommer att låta för barnsligt? Och inte bara i dialogerna utan i allt?
Grejen är att jag inte gör till mig eller anpassar massa när jag skriver ungdoms, jag tycker att jag använder mitt helt vanliga språk. Rädslan alltså att om jag hoppar till 30-40åringar så kommer dom att låta… som 16åriga wannabes? Inte för att jag själv tycker jag låter så när jag pratar, men…

Och det är bara att börja och försöka ju, jag vet, men för att lufta en (1) startoro. I ett projekt som samtidigt är mycket lockande.

Men tänk LYXEN i att ha tre saker man verkligen VILL skriva och ha TID att börja på dem nästan alldeles snart, men åtminstone utan att behöva vänta in sommarlovet som jag måstat tidigare. Fint!! Jag är mycket, mycket glad för det.

1 kommentar »

  1. Min författarkompis K. har skaffat sig en liten diktafon som hon spelar in folk på bussen eller i affären med. Sedan sitter hon hemma och skriver ner dialogerna för att höra tonen och tycker att hon på så sätt lär sig skriva dialoger som är autentiska och inte bara låter som om hon pratar med sig själv. Jag tycker förövrigt inte att hennes dialoger låter som om hon pratar med sig själv.

    Kommentar av /carina — 8 mars, 2011 @ 17:02 | Svara


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URI

Kommentera

Rubric-temat. Blogga med WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 44 andra följare

