Johanna Lindbäck

6 juni, 2012

Att skriva mer och fortare

Filed under: Skrivande — Johanna @ 08:14

Jag hör sällan författare klaga på att de skriver för fort, snarare är det att alla (inkl jag!) tycker de är för långsamma och att det tar evigheter att knåpa ihop texten. Även om man vet vad man ska skriva.
Och jag tycker inte det är ett ändamål i sig att skriva romaner fort, typ att om jag bara snabbade på skulle jag kunna skriva fyra per år. Jag tror inte det skulle bli så bra. Men det här när jag som sagt vet vad jag ska skriva, och ändå… slow, slow, slow.
Jag har ingen aning om man KAN bli snabbare men jag hittade två texter om det på internetz igår. Först författaren Holly Black som resonerar kring hur och varför, och sen grunden till hennes resonemang, en artikel i ämnet med handfasta tips. Den författaren, Rachel Aaron, beskriver hur hon gått från 2000 ord / dag till cirka 10000. Och sättet hon beskriver det på – bra!
Det första rådet med planering kontra hur hon var innan utan planering – känner så igen mig. Jag har självklart också en outline, men bara i stora drag, och jag kan hålla på skitlänge med någon liten scen där jag typ vet var jag ska men inte helt exakt eller hur, eller hur länge det ska ta att komma dit. Enormt frusterarande att uppfinna det under tiden. Den vinkeln skulle det ju kunna vara hyfsat lätt att fixa till, eller testa fixa iallafall.

Dagens lästips alltså, denna nationaldag. Skriv snabbare. Om du vill.

5 kommentarer »

  1. Mycket bra tips! Att fundera på när man själv är som mest produktiv och skriver bäst, och att planera. Tack för bra tips!

    Kommentar av Anne Liljeroth — 6 juni, 2012 @ 17:44 | Svara

  2. Tack för bra tips. 10 000 ord per dag låter ju i och för sig helt ouppnåeligt, men 2-3000 vore ju inte helt fel att komma upp i. En roman på ett par månader, liksom.

    Kommentar av Janina — 6 juni, 2012 @ 21:11 | Svara

  3. Ja, jag tycker TIOTUSEN per dag låter sanslöst mycket, men vem vet? Fast själv skulle jag också nöja mig med ett stabilt 3000. Och även om jag är helt med på detta att planera scenerna, så känns det ändå som att det inte går fullt ut med min romanskrivarteknik. Jag kommer på så många bra saker om mina figurer under tiden. När jag börjar skriva har jag en idé om hur de är, men sen inser jag mer och reviderar den. Följer ALDRIG min ursprungliga plan till punkt och pricka.
    Fast det vore fint att slippa detta att sitta och nöta med någon liten grej i 3 dagar bara för att man inte har planerat, så jag ska försöka.

    Kommentar av Johanna — 7 juni, 2012 @ 17:52 | Svara

  4. […] Typ 5-6 sidor text på en dag ÄR ett bra resultat för mig. Denna metod är inspirerad av att skriva fortare som jag bloggade om tidigare. Jag har ingen aning om hur många ord jag åstadkommit under mina pass, inte så […]

    Pingback av För det mesta en dragning bort, bort « Johanna Lindbäck — 13 juli, 2012 @ 12:37 | Svara

  5. […] Typ 5-6 sidor text på en dag ÄR ett bra resultat för mig. Denna metod är inspirerad av att skriva fortare som jag bloggade om tidigare. Jag har ingen aning om hur många ord jag åstadkommit under mina pass, inte så […]

    Pingback av För det mesta en längtan bort, bort « Johanna Lindbäck — 13 juli, 2012 @ 12:40 | Svara


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URI

Kommentera

Rubric-temat. Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 46 andra följare

