Johanna Lindbäck

21 juni, 2010

Björsbyn, mon amour

Filed under: Ego,Saker som aldrig händer,Skrivande — Johanna @ 10:00

Eller något ditåt? Björsbyn ligger lite lite utanför Luleå, och det är en by (som man hör på namnet). Jag växte upp jättenära Björsbyn i ett område som heter Porsön. Det är inte en by (men inte en ö heller). Viktig skillnad. I senaste boken, ”Saker som aldrig händer”, använder jag Björsbyn, har snott ett hus till huvudpersonerna och allting.
Det var det isolerade jag ville åt. Ni vet, deppet, som jag var inne på igår. Här ska det inte vara för glatt, och då passar ju kall och mörk vinter och en avlägsen plats dit bussarna går max två gånger i timmen alldeles utmärkt.

Men det är fint där. Kolla :

Min relation med Björsbyn har hittills bara varit att jag cyklat igenom där några gånger varje sommar. Känner ingen som bor där. Finns inte direkt något att göra där heller. Men nu efter jag satt platsen på världskartan skulle jag ändå inte ha något emot en staty. Bara som ett förslag. Man kan placera den nere vid fotbollsplanerna kanske. Jag tänkte mig naturlig storlek. Oki?

(Nu blir jag nervös att någon ska läsa detta och faktiskt inte förstå ironin. Jag skämtar om statyn!)

Meanwhile back at the farm så ska jag nu alldeles strax börja skriva på en ny bok. Jesus Christ! Har hittills tänkt massor men inte skrivit något. Nu dags för alla dessa tankar att omsättas i ord. Det känns alltid skitkonstigt att börja på sidan 1 igen efter man avslutat arbetet med den tidigare och då så länge haft ett doc på kanske 250 sidor som man pillat i.
Sidan 1 liksom. Hur gör man?!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

