Johanna Lindbäck

20 september, 2010

De tråkiga / jättespännande pauserna

Filed under: Skrivande — Johanna @ 21:32

Skrivgruppen färdig, och roligtroligt som vanligt! Känner mig alltid så inspirerad och peppad efteråt.

Kvällens tema blev pauserna, som jag skrev i förra inlägget. Vad göra när det måste vara lite långsamt, inte så mycket action?

Vi kom på att vi fixade det på två olika sätt. Det ena, att ladda på med en rolig bifigur. Det andra, att ge ungefär tillbakablickar/minnen. Och det gillade vi! Skarpt! De blev nämligen det intressanta, fylliga, djupare om personerna. Det som man inte alls har planerat från början att man ska skriva om, just de sakerna/frågorna kommer fram i dessa pauser.

I nutidshistorien går det efter en tydlig plan, man har rätt bra koll på vart man ska och hur, men det är i de här kortare mellanavsnitten som det kommer oväntade men väldigt bra grejer. Och det är de som ger mer kött på benen åt figurerna, som gör dem levande och mer intressanta.

Av den anledningen är de också något som iaf inte jag kan skriva så bra i början för då känner jag mina karaktärer för lite. Det är när jag kommit 40-50 sidor in i historien som jag sen kan gå tillbaka och brodera ut med detta ”fluff.”
Ofta blir det något kopplat till en låt, film, bok, popkulturellt,  annan sån referens.
Ofta just i form av ett minne (för mig).

Väldigt roligt ämne att diskutera!

Till detta avnjöt vi: hembakat bröd, ostar och kex (köpta), samt vindruvor och Dumle-godisar. Man fick dricka kaffe eller te.
Dagens bokutdelning blev inte mindre än två! Gunnars nya och Ingelins nya, härligt!! Ni fattar att skrivgrupp is the shit?

3 kommentarer »

  1. Jag skrev precis ett inlägg på min egen blogg om skillnaderna mellan att jobba i grupp och ensam när det gäller idéer. Och så hamnade jag här på din blogg och ser att du har en skrivgrupp. Det låter ju perfekt. Kan du inte berätta mer om hur den kom till och hur det funkar i största allmänhet?

    Kommentar av Annelie — 23 september, 2010 @ 12:55 | Svara

  2. Annelie, berättar mer i ett inlägg snart!

    Kommentar av Johanna — 27 september, 2010 @ 19:37 | Svara

  3. […] En hel del om dem uppstår i pauserna när karaktärerna kan ägna sig åt oviktiga saker som att strösnacka, lyssna på musik, flumma […]

    Pingback av Intressant: Hur man bygger en karaktär « Johanna Lindbäck — 31 oktober, 2012 @ 22:17 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

