Johanna Lindbäck

31 oktober, 2010

Kreativt problem? Sov. Och spring.

Filed under: 5:an,Kreativitet,Kropp,Sömn,Träna — Johanna @ 08:49

Det funkar nästan alltid. Man sitter och skriver. (Man = jag alltså.) Det går lite trögt i ett avsnitt. Man försöker och försöker få till det. Ger upp. Går och lägger sig. Vaknar nästa morgon. Sätter sig direkt med samma avsnitt. Alla de rätta orden rinner ur fingrarna. Magic.

Pratade om detta med en kollega på mitt jobb. Vi älskade tidiga morgnar båda två. Att med helt rent huvud kunna börja med den uppgift man nu skulle göra – bästa tiden på dagen, bästa fokuset och flowet, bästa lösningarna. Jag älskar att träna och att skriva på morgonen. (Okej, inte löpträning dirket ur sängen, det är för jobbigt, men tex sim eller spinn funkar.) Eftermiddagarna är okej, kvällarna är ofta ganska tröga. När jag skriver så ser jag att det blir mest nytt på morgonen och sen kan eftermiddagen bli fix och donande med det jag har skrivit tidigare. Kvällarna ägnas åt att flytta ord (den minst givande skrivaktiviteten).

Denna morgon var precis som beskrivningen ovan. Fick till gårdagens kämpande easy peasy.
Nu blir nästa steg att planera in dagens springrunda. Det är en annan sak som är super för min kreativitet. Av alla sporter är löpning den mest idé-framkallande. Jag undrar verkligen varför. Är det någon som vet? När jag simmar blir jag avslappnad och glad, men jag kliver liksom inte upp ur bassängen med fem smarta idéer. Det händer däremot jämt när jag springer.

Och förresten, nu är jag på sidan 103 i manuset! Tjoho!

1 kommentar »

  1. En annan sak som fungerar för mig är att diska. Det är så enfaldigt tråkigt att hjärnan inte kan låta bli att hitta på kreativa idéer. 🙂
    Tack för en bra och intressant blogg!

    Kommentar av Annie — 31 oktober, 2010 @ 10:54 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

