Johanna Lindbäck

9 december, 2010

Namn! Igen!

Filed under: 6:an — Johanna @ 21:00

Jag tycker namn är så himla spännande. Jag älskar hur man med ett enda ord – ibland – kan ge ett helt liv, miljö och en framtid åt en karaktär. Ni vet i stil med Ronny Ambjörnssons självbetitlade bok? Sen finns det ju självklart de vanliga och helneutrala som Anna, Erik, Emma och liknande som inte säger så mycket alls. Men om man tar sig förbi dem mot Engla, Porla, Kevin, Noel. Eller mot Åke, Dagmar, Hedvig, Märta. Mhm, now we’re talking!

Senaste dagarna har jag tänkt extra intensivt på 6:an och vad de ska heta. Huvudpersonens bara kom. Det är inget namn som jag hade valt själv, men just för henne är det så bra och rätt. Håller nu på att klura vad hennes brorsa ska heta, har två alternativ. Igårkväll var det glöggmingel på mitt förlag, och samtidigt kvällsjobb på min skola så jag kom till glöggen typ sista timmen. Iaf, diskuterade just dessa brorsnamn med Cina som jag jobbade med på Saker-boken. Rolig input!
Jag älskar det här som sagt. Och gud vad jag längtar efter att få skriva nu! En och en halv vecka kvar. Countdown!

(För ett par månader sen skrev jag lite mer om namnvalen i mina böcker.)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

