Johanna Lindbäck

3 februari, 2011

Frågor, del 3: Redigering

Filed under: Skrivande — Johanna @ 15:00

Jag besvarar läsarfrågor extra mycket den här veckan. Japp, man får ställa såna i kommentarerna om man vill! När man vill faktiskt.

Sandra undrade:
Hur gör du rent praktiskt när du skriver för att ha koll på historien. Kanske framför allt när du redigerar. Har du dubbla dokument i datorn, skriver du ut och korrekturläser för hand? Läser du hela det färdiga utkastet på en gång eller delar du upp det i kapitel?

Jag har bara ett dokument som jag jobbar med, själva historien, och sen har jag ett dokument som heter urklipp där jag stoppar in allt jag tar bort. Det kan ju hända att de bitarna ska in senare i historien. Ibland får jag gå in i urklippsdocet och hämta upp ett par stycken. Men själva historien är det bara ett doc som jag både skriver och redigerar i. Med jämna mellanrum sparar jag dem, så det kan vara så att jag har 3 gamla versioner av min historia, men då är det mer som arkiv för mig själv. Bara ett som är aktivt.

När jag läser manuset vid utskrift så läser jag från start och ända fram till slutet. Men jag har faktiskt ingen skrivare så det är inte så himla ofta jag skriver ut. Det gör jag vid tillfällen jag känner mig färdig med ett stort sjok eller om jag har problem. Det hjälper ofta att sätta sig och läsa allt på papper från sidan 1 då. Man kommer oftast på bra saker som kan lyftas upp eller strykas.

Rättar du småsaker först eller går du direkt på plothål och att skriva till bitar som fattas?

Jag rättar allt hela tiden! Smått som stort. Jag är en manisk fixare och går tillbaka jämt, jämt, jämt. Ibland skriver jag inte något nytt och framåt utan håller på i det ”gamla” i flera veckor. Det här för att jag kommer på bättre och bättre saker om karaktärerna allt eftersom jag skriver in mig i dem. Jag vet inte heller exakt vad boken ska handla om från början, inte allt, så när jag fattar det måste jag gå tillbaka och fylla på.

Hur gör du om du behöver göra en större omskrivning av en historia eller en del av boken? Skriver du då om hela boken liksom med det nya i fokus eller ändrar du just där det behövs?

Det här händer alltid eftersom jag som sagt inte vet allt från början. Jag skriver om hela boken då. Med det menar jag inte att jag börjar på sidan 1 och skriver om ord för ord, utan att jag börjar läsa från sidan 1 och sen stoppar jag in justeringar där det behövs beroende på vad som är nytt. Det kan egentligen vara en liten men viktig sak som är ändrad, och den får konsekvenser i hela manuset.
Tålamod är ju en extremt viktig egenskap som författare. Och att inse att det är ett sånt lager på lager-arbete. Första 50 sidorna är ganska tunna, sen har man förstått vilka man skriver om och kan göra dem fylligare och mer egna. Och det fattar man mer och mer hela tiden.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

