Johanna Lindbäck

12 februari, 2011

Enkät

Postat i: Livet,Skrivande — Johanna @ 08:00

Jag gillar gulliga små Kusmi-teburkar. (Ja, stora också.) Och så gillar jag enkäter. Och muggar från Indiska. Just saying.

Den här enkäten hittade jag hos Amanda.

Hur gammal var du när du lärde dig att skriva?

Sju år. När jag började 1:an.

2. Tyckte du om att skriva uppsats i skolan? Kommer du ihåg något du skrev under skoltiden t.ex. en uppsats eller berättelse. Vad handlade den om?

Gud,ja! Skrev mycket uppsatser i skolan, ivrigt påhejad av mina låg, mellan och högstadiefröknar. En som jag inte skrev i skolan utan hemma handlade om hur jag räddade alla mjukdjur i leksaksaffären för det var så synd om dem som behövde vara där ensamma på natten i mörkret. (Jag gillade mjukdjur mycket också.)

3. Hur kommunicerar du bäst – muntligt eller skriftligt?

Well. Jag är lärare så jag hoppas på båda.

4. Har du skrivit dagbok någon gång? Berätta någonting om ditt dagboksskrivande. 

När jag var tonåring. Minns inte hur det var. Säkert pinsamt som tusan. Sen har jag skrivit bloggar. De har varit hela skalan från trevliga – krisigt personliga – ganska proffessionella. (Säg hur man stavar proffessionell? Ett eller två f?) 

5. Har du någon skrivande förebild? Vem? 

En av dem börjar på Sarah och slutar på Dessen. En annan Siri Hustvedt. Det finns flera.

6. Vänsterhänt eller högerhänt? 

Höger. Men jag använder oftast musen med vänster, har tränat upp det medvetet för att inte drabbas av musarm. Se vad smart jag är där. 

7. Vad karakteriserar dig som skribent? Styrkor och svagheter? (Skriver du snabbt? Långsamt? Kontrolläser du din text under skrivandets gång eller efteråt? Kontrolläser du överhuvudtaget? Skriver du bra under press t.ex. om du har en deadline? Skriver du kortfattat eller har du svårt att begränsa dig? Föredrar du att skriva på dator eller förhand?)

Styrkor: skriver bra karaktärer. Svagheter: vet inte. I såna fall hade jag försökt arbeta bort dem, så det är inget fegsvar. Jag vet inte riktigt. Lite pratig stil ibland kanske.
Jag skriver inte snabbt, tycker jag. Kontrolläser bakåt hela tiden. Jag har alltid en deadline, alltså jag skriver ju mot en leverans även om den ligger ett halvår fram i tiden.
Kortfattat? Nej? Eller jag vet inte där heller. Mina manus är inte på 800 sidor, dom brukar vara normallånga.
Jag skriver helst på dator, men ibland för hand.

8. Vilken text, av allt du har skrivit under årens lopp, är du mest nöjd med?

Personligen nog mest med ”Saker som aldrig händer”. Men också med alla. Med den första ”En liten chock” för att det var min första hela bok och det är ju en bragd.
Jag skrev ju saker innan böckerna också, tex i Umeås studentttidning Vertex där jag hade en krönika i varje nummer under flera år. Det var också roligt.

9. Har du upplevt ett riktigt skrivflow (dvs. när du har varit så inne i skrivandet att du glömt bort tid och rum) någon gång? Berätta!

JA, det är ju därför jag fortsätter för att komma i det där flowet de gånger det händer.

10. Har du upplevt en rejäl skrivkramp? När? Hur kändes det?

Turligt nog, nej. Det är svårt vissa dagar men det är inte skrivkramp. Hittills har jag alltid kommit på nya historier som jag velat skriva, och producerar till bokhora varje vecka.

11. Har läst en text som du önskar att du hade skrivit själv? Vilken? Varför?

Jag tänker ju så men sen snor jag ju dom idéerna och känslorna och gör mina egna versioner av dem.
12. Vilken typ av text tycker du bäst om att skriva (t.ex. novell, krönika, blogginlägg osv)? 

Tycker blogg, roman och krönika. Ej i rangordning.

13. Feedback: Minns du något som en responsgivare har tipsat dig om (vad gäller ditt skrivande). Har du fått respons som du aldrig kommer att glömma?

Vi tar respons jag aldrig kommer att glömma först:
Jag fick så himla mycket beröm av Katarina von Bredow på förrförra bokmässan. Vi skulle ha ett samtal där vi frågade ut varandra och hon började med liksom 5 minuters totalt lovebombande av mina böcker. Och KvB är ju the queen of underhållningslitt på b&u i Sverige. Det var en väldigt fin respons.
Ja, och sen nu att bli nominerad till Nordiska barnbokspriset! DET är jag stolt över! 

Blivit tipsad om: Hmm. Jobba mer på sluten. Det är en sak.

14. Har du författardrömmar? Har du påbörjat en roman någon gång (och kanske avslutat den?) 

Ja och ja och ja.

15. Har du varit med i en skrivtävling? 

Aldrig.

16. Har du blivit publicerad någon gång? 

Fyra gånger.
17. Bloggar du? Vad tycker mest om att skriva om i din blogg – har du ett favorittema?

Bokhora och denna. Här tycker jag om att svara på frågor till exempel. På bokhora gillar jag… tex att skriva de där recensionerna som retar ihjäl vissa. Att jag inte gillar all fin litteratur, och så säger jag det. Gud vad det är provocerande! Jag är inte en sån där som gillar att vara tvärsemot bara för sakens skull, men jag gillar att läsa väldigt blandat. Och det är roligt att visa upp den blandningen. Och det gör mig inte så mycket när folk kallar mig idiot pga det.

18. Hur ser din handstil ut? Beskriv!

Hemsk! Mina elever kan aldrig läsa den. Ibland kan jag inte läsa den själv.

19. Var hittar du inspiration till ditt skrivande? När blir du inspirerad att skriva?

När som helst och av allt.
20. Vad tycker du är svårast med att skriva? 

Mitten och slutet, och det partiet däremellan. Dvs där jag befinner mig nu.

21. Var sitter du helst när du skriver? Har du en favoritplats?

Min dator är i vardagsrummet, men om jag får önska helt fritt så säger jag NY. NY är min favoritplats för att göra allt.
22. Har du några favoritord när du skriver s.k. “darlings”? 

Jag hade ”som” men nu är jag så medveten om det. Har jättefå ”som” i nya boken.
23. Är du en språkpolis? Brukar du reagera på andras skrivande? Har du några “allergier” när du läser andras texter? Vilka? 

Ja. Ja. Allergier: dålig rytm och flyt, och konstlat tal stör mig mycket. Dålig kommatering också, det hänger ju ihop med rytmen.
24. Gemensamma skrivprojekt: Är du duktig på att skriva tillsammans med andra t.ex. grupparbeten? 

Det ska bli mycket spännande att utforska! Har inte skrivit ihop med någon än men ska göra det inom en snar framtid.  

25. Vilket språk föredrar du att skriva på?
Svenska.
Lämna en kommentar »

Inga kommentarer ännu.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URI

Kommentera

Rubric-temat Blogga med WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 41 andra följare

