Johanna Lindbäck

13 mars, 2011

Skillnad skriva för vuxna/unga

Filed under: Skrivande — Johanna @ 18:42

Det var ett ämne som kom upp som förslag på vidare diskussioner.
Och ursäkta ursäkta, men något med just det gör mig lite… trött. Var det inte den här frågan jag skippade tidigare också? Har för mig det.

Ni som undrar över detta:
1) Brukar ni läsa ungdomsböcker? (Jag tar för givet att ni läser vuxen för jag tror inte man skulle fråga annars.)
2) Funderar ni på att skriva ungdomsböcker?
3) Vad tror ni är skillnaden?

Svara gärna i kommentarerna.

Och här kommer repris på min 10 steg till att bli ungdomsförfattare. Det täcker in en del av det här.

3 kommentarer »

  1. Ja, jag läser 15+böcker
    Ja, jag försöker skriva 15+böcker
    Skillnaden är ingen alls eller allting, beroende på hur man ser det. Eller så är jag helt fel ute, det har hänt förr. 🙂

    En fråga jag tycker vore intressant att diskutera är: Måste föräldrar i ungdomsböcker vara skitjobbiga och inte fatta någonting? Har stött på ett par sådana och de irriterar mig. Föräldrarna alltså.

    Kommentar av Fia Filur — 14 mars, 2011 @ 20:47 | Svara

  2. 1) Älskar ungdomsböcker! Läser mycket svensk litteratur typ Per Nilsson, Cannie Möller, Johanna Nilsson, Johanna Thydell och Katarina von Bredow. Tycker att man som vuxen (även om jag inte är sååå vuxen än) kan lära sig så mycket av ungdomar.

    2) Jag har skrickat in ett ungdomsromanmanus (långt ord) till förlag och fått rätt positiv respons, dock ”räcker det inte hela vägen”. Har planer på ytterligare 5 ungdomsromaner.

    3) Det känns som man kan vara lite friare i ungdomsromaner. Ungdomar kan vara så himla spontana och handla utan att tänka, vilket gör dem oberäknerliga och i vissa fall också pinsamma. Jag älskar den där jobbiga jag-gör-allt-för-att-passa-in-men-misslyckas-fatalt-känslan. Ja, att läsa om den. Att upplevca den är ju bara fruktansvärt.

    /Nina

    Kommentar av Nina — 25 mars, 2011 @ 17:17 | Svara

  3. 1) Ja det händer ibland. Ofta är det böcker som klassas som ungdomsböcker men som jag inte tycker är det.

    2) Delvis. Jag vill skriva fantasy och där finns tyvärr inte så mycket utrymme för vuxenböcker, eller så skriver man en (i sitt eget tycke) vuxenbok och så tycker ändå förlaget att det är en ungdomsbok. Den klassiska fällan för fantasy.

    3) Jag tror man kan behandla andra frågeställningar i ungdomsböcker, till exempel den om den egna identiteten, lite mer livsfrågor och sådant som ungdomar generellt tänker mycket på. Vad är min plats i världen? Vad är meningen med livet? osv. Man kan bygga vidare på det och skriva alternativa fantasivärldar. Vuxna är ofta lite mer låsta i verkligheten och gillar inte lika ofta när det blir för ”overkligt”. Jag tror de hellre läser sanningsbaserat där relationerna är huvudingredienserna och inte livsfrågorna så mycket.(men det är bara vad jag tror, och samtidigt så är jag precis tvärt om och läser hellre fantasy än verklighetsbaserade böcker så jag kan ju ha helt fel haha)

    Kommentar av Alexandra Alexandersson — 29 mars, 2011 @ 10:35 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

