Johanna Lindbäck

22 mars, 2011

Snart börjar grupparbetet

Filed under: Skrivande — Johanna @ 07:09

Jag har sagt det här 20 ggr förr (minst) men ett av mina absolut starkaste argument för att ge ut böcker på förlag vs på egen hand: arbetet med redaktör och förläggare. Also known as Proffsläsarna. Ni skulle se version 1 och sen version… 10? så skulle ni fatta skillnaden.
Och då är jag ändå svensklärare och en bra läsare själv tycker jag, men av mina egna texter? Kritiskt förhållningssätt? Objektivt? Bah! Det går inte. Ena dagen tycker jag allt är super, andra är allt skit.
I det läget är det mycket bra att förlaget kommer in och styr upp oklarheter, sånt som är för tungt, onödigt, karaktärer som ska lyftas eller sänkas, teman som ska in eller ut, allt sånt där. Det är det vi kommer att göra imorgon. Sen går jag hem och skriver om, och sen blir det mer och mer detaljredigering för varje ny redaktörsrunda. Hade aldrig någonsin fått till det lika bra själv. Nej, inte ens nu på femte boken.
Ska bli otroligt kul att sätta igång igen!!

2 kommentarer »

  1. Åh vad roligt det låter! Jag har bara skrivit en fackbok, men det den där perioden med redaktören var riktigt riktigt kul! Jag vill också.
    Läser dina ungdomsböcker just nu!
    Ha det gott!
    Nanna

    Kommentar av Fundera grönt — 23 mars, 2011 @ 10:43 | Svara

    • Ja, att skriva igenom första versionen är superjobbigt, nu blir det förhoppningsvis enklare. Jag gillar den här perioden som sagt, stuva om och fixa, skriva till, ta bort. Känner hur allt blir tydligt.

      Kommentar av Johanna — 24 mars, 2011 @ 22:13 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

