Johanna Lindbäck

19 maj, 2011

Första refusen way back when

Filed under: En liten chock,Kritik,Skrivande — Johanna @ 07:17

Oj! Jag grävde i mitt epostarkiv och hittade mitt uppmuntrande refuseringsmejl från Tiden (numera Rabén&Sjögren). Det som jag fick när jag skickat in min första bok som spontanmanus till dem.

Amanda har skrivit om tips hon fick och lyckades genomföra så att hennes första bok blev antagen. Tycker ju alltid det är SUPERspännande att läsa om sånt, fortfarande, lessnar verkligen aldrig.
Så nu postar jag mina synpunkter om blivande ”En liten chock”.

Det som var bra i manuset först:
Fint flyt och öra för dialoger och jargong.
Historien känns trovärdig och oväntad på samma gång, gestalterna lever och språket är, som sagt, bra.

Det som inte var så bra:
Historien blir lite ytlig.
Jag (redaktören som skrev mejlet alltså) får veta mycket om VAD som händer, men inte lika mycket om hur det känns, vad Gustav känner i olika situationer. Allt går lite för lätt. Det hintas om att han är annorlunda på något sätt, att han har ett handikapp (?) men den tråden tappas bort mot slutet och jag får aldrig någon klarhet i hur han är annorlunda eller på vilket sätt han är handikappad.
Jag tror att ditt manus skulle vinna på ytterligare en genomarbetning.
_______________________________

Och genomarbetning blev det, en ganska stor sån med fokus på mer känslor och mer utveckling av allt och alla. HUR och VARFÖR kan man ju tänka på hela tiden när man skriver. Sen skickade jag in igen och då gick det. Och så blev det ännu mer genomarbetning efter den i flera varv och sen blev det ”En liten chock”.

1 kommentar »

  1. Läste Amandas text, och roligt att läsa din också! Skrev en egen om du är intresserad 🙂
    http://kolofont.wordpress.com/2011/05/19/att-bli-antagen-och-att-skriva-om/

    Kommentar av mjau — 19 maj, 2011 @ 08:19 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

