Johanna Lindbäck

2 juni, 2011

Nu är ungdomsskrivkursen färdig

Filed under: Förhoppningar,Skrivande — Johanna @ 08:39

Sista gången i tisdags för mig och de 12 tjejerna. Då hade vi fint besök av Lisa Bjärbo eftersom hennes ”Det är så logiskt alla fattar utom du” var vår kurslitteratur. Jajamensan, klart vi har kurslitteratur. En timmes prat med henne om upplägg och hur hon tänkte, gjorde och vad hon tyckte om ditt och datt. Sen fick hon signera några böcker och jag fick skriva autografer på papper! (Måste bara säga vilken bok Lisa listade först på såna hon verkligen gillar supermycket: ”Jellicoe Road” av Melina Marchetta. Just saying.)

Förrförra gången hade vi också finfint besök: min redaktör Y berättade hur hon jobbade och vad man gör (och inte gör) med manus som kommer in till förlaget. En himla intressant lektion det med. Tom för mig är det fortfarande så spännande att höra om förlagsarbete.

Resten av tiden har vi pratat om börjor och konflikter, dialoger, hur man bygger karaktärer och om berättarperspektiv. Kortare skrivövningar, ibland läxor, ibland några paruppgifter. Jag har försökt dra mina nybörjarmisstag så att deltagarna inte ska behöva ägna 10 år åt att tröska igenom dem 😉

Tyckte jag om att ha skrivkurs? Men skoja inte. Massor!! Det ska bli mer sånt hoppas jag. Har även funderat på vuxenkurser. Allt är i planeringstänkarfasen än så länge så jag kan inte säga något konkret men det kommer.

3 kommentarer »

  1. En skrivkurs för vuxna på nätet, kanske? Jag anmäler mig på stående fot!!

    Kommentar av /carina — 5 juni, 2011 @ 00:11 | Svara

  2. Ja, jag vill också!

    Kommentar av Mia — 5 juni, 2011 @ 21:46 | Svara

  3. […] här och här och här. Sista länken är det i princip färdigt. Hade också precis avslutat en skrivarkurs för ungdomar, det var kul! Gillar att föreläsa, gillar att ha skrivarkurser! (Bara ett tips.) På midsommardagen […]

    Pingback av 2011, en sammanfattning « Johanna Lindbäck — 2 januari, 2012 @ 12:44 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

