Johanna Lindbäck

5 juni, 2011

Vända 6 med manuset

Filed under: 5:an,Skrivande — Johanna @ 07:25

Nu har Y ”satt manuset”, och det betyder att det ser ut som riktiga boksidor. Kolla:

Det jag gör nu: läser allt skitnoga en gång till, väldigt koncentrerat. Det är i det här formatet man upptäcker småpet som att vissa ord kanske upprepas för ofta i ett stycke, eller att man överanvänder en del uttryck och sånt. Eller stavfel och liknande.
De här ändringarna skriver jag direkt på papperet och Y för in dem sen. Tidigare har jag gjort ändringarna själv i mitt word-doc.
Allt det stora är fixat och omskrivet, nu är det mest detaljer i fokus.

Men jag har även fått direktiv om att första delen måste/borde kortas. Alltså suck… Jag letar efter några scener att stryka eller förkorta. Har redan hittat två. Sen tycker jag faktiskt den är perfekt!
Famous last words. Det kommer garanterat att strykas mer.
Men ni förstår inte hur många fina scener jag fått ta bort i den här boken! Inte bara korta dem, utan ta bort helt och hållet. Och inget fel är det på dem heller, jag är skitnöjd med dem. Men. I det stora hela. Och trots det så är den ändå 355 sidor just nu. Det är längdrekord för mig.

För att spara tid så läser Y och jag samtidigt, annars hade jag fått korret med hennes anteckningar i. Sen ska vi väl sammanstråla och jämföra. Det här kan också bli famous last words från mig, men jag har inte hittat så många fel. Måste ha gått igenom det superduper förra gången alltså.
Yeah. Vi får se vad Y säger om det.

Ärligt, det är nu i processen jag börjar tröttna. Detta är sjätte vändan jag går igenom allt och jag känner mest ”nu skickar vi till tryck!”. Men inte riktigt än. Några vändor till. (En del partier har jag ju gått igenom tjugofem gånger medan jag skrivit. Sjätte med att läsa allt från början till slut.)

förra gången var det så här klottrigt:

Och nu har det blivit:

Har fått flera kommentarer på förra manusinlägget som alla gått ut på att det såg SÅ JOBBIGT ut att få ett nerklottrat manus. Blir jag inte ledsen?
Svar: NEJ INTE ALLS. Jag blir ju skitglad när jag får det där klottret. Det är INTE som att köra på ett prov, det är tvärtom. Anteckningarna går ju ut på att allt ska bli bättre och någon (redaktör/förläggare) har verkligen tänkt till hur boken ska kunna bli det. Det är ingenting att bli ledsen för, det är ju värsta lyxen!!

6 kommentarer »

  1. Verkligen kul att följa din process! Det måste vara en underbar känsla att se hur manuset förbättras för varje vända. Angående klottret, det är ju super att ha någon som ”rättar till” 🙂

    Kommentar av Fia Filur — 5 juni, 2011 @ 13:40 | Svara

  2. Åh vad roligt att se det här!! Ser fram emot detta skede på hösten kanske, men ska ju också ha illustrering i min så förväntar mig ännu mer slutslipning med layout osv…

    Kommentar av mjau — 6 juni, 2011 @ 08:39 | Svara

  3. Ju mer klotter, desto mindre finns det ju att rätt vid nästa omgång, eller hur? *ler snett*

    Kommentar av Nina — 6 juni, 2011 @ 12:09 | Svara

  4. Nu blir det ju en massa extramaterial till DVD-utgåvan istället. Alla bortklippta scener… Men ser fram emot boken, den klippta versionen, också.

    Kommentar av maria — 18 juni, 2011 @ 16:50 | Svara

  5. […] Vända 6 såg ut så här. […]

    Pingback av Vända 7 med manuset « Johanna Lindbäck — 19 juni, 2011 @ 16:14 | Svara

  6. […] Känns som den knappt bestod av något annat nu när jag läser igenom arkivet. Läs mer om det här och här och här. Sista länken är det i princip färdigt. Hade också precis avslutat en […]

    Pingback av 2011, en sammanfattning « Johanna Lindbäck — 2 januari, 2012 @ 12:44 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

