Johanna Lindbäck

15 juni, 2011

Tävla om 5 st ”Saker som aldrig händer” i pocket

Filed under: Saker som aldrig händer — Johanna @ 08:01

Jag fick hem min låda med författarex av nya pocketen ”Saker som aldrig händer” i veckan. Nu kör jag en tävling. Jag delar ut 5 st och om du vill vinna en så berättar du i kommentarerna vem din litterära favoritkaraktär är (eller en av dem). Vem och varför just den personen? (Från ALLA böcker i hela världshistorien alltså, inte bara mina om det lät så.)

Hör av mig sen till de som vunnit och ber om postadress så det behöver du inte skriva, men däremot alltså en korrekt mejl när du fyller i kommentaren.
Och OBS! du har svensk postadress.

AVSLUTAD! Vinnare: Jojjo, Fia Filur, Bwfg, Niklas, Unga böcker. Ni har mejl!

16 kommentarer »

  1. Jag gillar av någon anledning onda karkatärer. En av mina absoluta favoriter är gentlemannen i Jonathan Strange och Mr Norrell. Han är obehaglig men jag vill ändå alltid veta vad han ska hitta på härnäst.

    Kommentar av Böckerx3 — 15 juni, 2011 @ 09:01 | Svara

  2. Utan tvekan Christopher i Mark Haddons ”Den besynnerliga händelsen med hunden om natten”. För att han är så invecklat enkel! Och dessutom är boken alldeles, alldeles underbar 🙂
    /Lina

    Kommentar av Lina — 15 juni, 2011 @ 09:04 | Svara

  3. En av mina favoriter är Harry Hole i Jo Nesbö’s böcker. Jag antar att en anledning att han är det, beror på att han är så misslyckad och sorglig att man själv känner sig riktigt nöjd med sitt eget liv. En annan anledning kan nog helt enkelt bero på att det har kommit ut så pass många böcker att man hunnit få ”en relation” till Hole. Hade det bara skrivit en bok om honom hade han nog passerat i mitt medvetanade redan men han var den första som dök upp när jag började tänka på det.

    Kommentar av Jojjo — 15 juni, 2011 @ 09:15 | Svara

  4. Louise i Sanna Juhlins ”Memento Mori”, för hon har tvångstankar och lever med ångest, men jag är helt kär i henne. Hon är verkligen intressant och någon man inte glömmer i första taget! /Annelie

    Kommentar av Eldtunga — 15 juni, 2011 @ 12:23 | Svara

  5. Svårt att bara välja en, men en av mina absoluta favoriter är Rose i Vampire Academy av Richelle Mead. Hon är hängiven utan att vara självuppoffrande eller mesig, hon är tuff utan att vara hjärtlös eller grym, och hon är snygg utan att be om ursäkt för det. Hon är ingen diva, men hon har bra självförtroende och det tycker jag är uppfriskande! /Sofia

    Kommentar av Fia Filur — 15 juni, 2011 @ 14:03 | Svara

  6. […] Johanna Lindbäck lottar nu ut pocketversionen av Saker som aldrig händer på sin blogg. […]

    Pingback av Har du läst Saker som aldrig händer? | Bokbiten — 15 juni, 2011 @ 17:38 | Svara

  7. Det finns alldeles för många att välja mellan (alla i VÄRLDSHISTORIEN!)… Men jag drar till med Einstein, hunden i ”Väktare” av Dean Koontz. Han är i allra högsta grad en karaktär. Som om det inte räckte med att han är lojal, intuitiv, trofast och kärleksfull på hundars vis, så är han också framavlad med mänsklig intelligens och humor. Det gör honom helt oemotståndlig och han står för en stor del av behållningen av boken.

    Kommentar av Sandra — 15 juni, 2011 @ 17:44 | Svara

  8. Jag drar till med den absolut första jag kom att tänka på ( så klart skulle man kunna fundera över detta i evigheter men jag väljer att se det som ett tecken att just hon dök upp först); Blue van Meer i Special topics in calamity physics. Hon är intelligent, och jag gillar intelligenta personer, men det blir aldrig för mycket eftersom hon samtidigt är så totalt blåögd. Härlig, mänsklig, bra kombination helt enkelt.

    Kommentar av bwfg — 15 juni, 2011 @ 18:23 | Svara

  9. För ett antal år sedan var Klaraböckerna av Pia Hagmar något av ett beroende för mig. Om jag läste dem nu, skulle jag nog finna karaktären Klara mesig. Då älskade jag henne. Hon var jag, jag var henne. Jag både grät och skrattade beroende på vad som hände henne, för att jag av någon anledning tyckte så mycket om henne.

    Jag tror det var för att jag kände igen mig i henne. Hon kändes inte som en påhittad karaktär i någon bok – hon kändes verklig och trovärdig, och det tror jag är det viktigaste för att en karaktär ska kunna tilltala läsarna. När jag tänker tillbaka på mina Klara-år, föreställer jag mig att Klara fortfarande finns där i sin värld, levande på det sätt som bara en helt komplett påhittad karaktär kan.

    Kommentar av Hanna — 15 juni, 2011 @ 18:38 | Svara

  10. Min favoritkaraktär är nog prinsessan Cimorene i Prinsessa söker drake. Först för att hon alltid ville göra de saker hon inte fick, men som jag ansåg (och anser) vara eminent praktiska; lära sig latin och magi, slåss med svärd och laga mat. När hon sen inser att en hopplös prins väntar henne så chansar hon på något helt annat, och tar sig an alla drakar med lika stort sunt förnuft, och lite lätt sarkastisk otålighet. När jag hade lånat den sju gånger på biblioteket så köpte min mamma den åt mig, och jag läser om den då och då, med lika stor behållning varje gång.

    /Malin

    Kommentar av Unga böcker — 15 juni, 2011 @ 19:58 | Svara

  11. Ela i ”Konsten att vara Ela” av Johanna Nilsson, för att hon är härligt mörk och ljus på samma gång. Hon har en mörk och ledsen sida som gör hela världen svart och deprimerad, men också en ljus sida som gör att hela världen kan vara vacker och meningsfull. Hon rör mig in i själen med sin person.

    Kommentar av Josefin — 15 juni, 2011 @ 21:00 | Svara

  12. Maria i serien ”Morfars Maria”, ”Martins Maria”, ”Jag är Maria jag” & ”Älskade Maria” av Hans Eric Hellberg. Jag växte upp tillsammans med henne på 70-talet och även om våra liv såg väldigt olika ut, så kändes hon ändå så nära att jag ibland trodde att jag var hon. När jag läste om böckerna som vuxen, blev jag förvånad över att uttryck som jag trodde att jag hittat på själv, stammade från Maria- eller från Hans Eric Hellberg, om man nu ska vara petig. Även om Maria hade det jobbigt som barn och tonåring, så vände det och hon blev en glad och vettig vuxen. Det vill jag också vara!

    Kommentar av /carina — 15 juni, 2011 @ 21:25 | Svara

  13. Jag gillar Agatha Christies belgiska mästerdetektiv Hercule Poirot för hans elegans och enorma skarpsinnighet och slutledningsförmåga! Och dessutom har han en snygg mustasch, bara en sån sak!

    Kommentar av Niklas. — 16 juni, 2011 @ 02:38 | Svara

  14. Ylva-li i ”Allrakäraste syster” av Astrid Lindgren. För att hon lever i en annan värld än vår där allting är enklare och svårare på samma gång.

    Kommentar av Eva — 16 juni, 2011 @ 07:51 | Svara

  15. Anon i ”Du och du och du” av Per Nilsson. Att hans namn egentligen kommer från en annons där de förkortat ”Anonym” och han ständigt krockar i lyktstolpar och alltid går runt i gummistövlar oavsett väder gör mig…. varm i hjärtat.

    Kommentar av Nina — 16 juni, 2011 @ 11:00 | Svara

  16. Igår kom den, tusen tack Johanna! Ser med spänning fram emot att läsa den, det blir den första av dina böcker jag läser 🙂

    Kommentar av Jojjo — 21 juni, 2011 @ 08:51 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

