Johanna Lindbäck

2 augusti, 2011

Crisscross i SSAH och VH

Filed under: 5:an,Välkommen hem — Johanna @ 08:08

Jag ska inte spoila något nu, men nya ”Välkommen hem” och förra ”Saker som aldrig händer” utspelas i Luleå båda två, och precis som med Umeå-böckerna så är det en del personer som dyker upp i båda. (Bara för att jag har så svårt att släppa dem.)

I ”Välkommen hem” finns det en Hanna och det är exakt samma Hanna som är med i ”Saker som… ”. VH börjar på sommarlovet innan åk 3, och SSAH börjar efter jullovet i åk 3, så i nya boken är det lite mer happy days för Hanna och Andreas kan man säga. Och ja, han skymtar också lite i VH.

Sen nämns en Erik och Markus vid något tillfälle, och de hade jag hemskt gärna velat få in mer men det gick inte riktigt. De är iaf samma Erik och Marky Mark (eller mr Smooth) som i SSAH.

I VH är Hanna klasskompis med en Bella, som huvudpersonen Sara bor granne med och har varit bästis med länge. När jag skulle börja skriva den här boken så visste jag att jag ville plocka upp några från SSAH så jag kollade igenom namnen och när Andreas är i Stockholm hos sin mamma en helg ringer han till Hanna. Hon säger att hon är på väg ut med sin kompis Bella. Et voìla! Bella blev en av karaktärerna i VH. (Hon kallas Gabbi ibland av sin familj.)

Snipp snapp slut på Lule-crisscrosset.

3 kommentarer »

  1. Åh jag älskar sånt! Det är så kul när folk man ”känner igen” dyker upp i andra sammanhang 🙂

    Kommentar av Fia Filur — 2 augusti, 2011 @ 10:24 | Svara

  2. Åh, vad jag ser fram emot att läsa den! Jag tillhör ju inte alls din målgrupp egentligen, men jag älskar dina böcker. 🙂

    Kommentar av *Malin* — 2 augusti, 2011 @ 16:11 | Svara

  3. […] ”Välkommen hem” kom som riktig bok!! Berättade om criss-crosset i den och ”Saker som aldrig händer”. Och om Robyns otroligt bra låt ”Call your […]

    Pingback av 2011, en sammanfattning « Johanna Lindbäck — 2 januari, 2012 @ 12:44 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

