Johanna Lindbäck

18 augusti, 2011

Hur många gånger har jag läst min bok nu?

Filed under: Ego,Läsa,Välkommen hem — Johanna @ 11:04

Svar: Hemligt antal.
För att, jo, jag läser den ju. Jag har förstått att det här är en ovanlig och galen procedur (jag är unik som en snöflinga!), men när jag får den riktiga boken från tryck så läser jag den. Först en gång rakt igenom, och sen fortsätter jag lite till. Ett par sidor, längre sjok, lite olika. Den ligger bredvid sängen. Första genomläsningen är typ med kisande ögon för då ser jag alla fel och korrfel och sånt och får lite ångest. Men sen försvinner det där steg för steg.
Om ni har sett filmen ”Fight club”? Där pratar de om dildos som hittas i resväskor, och hur personalen aldrig säger ”your dildo” utan ”a dildo” för att inte besvära kunden. Det här är motsatt process. Från ”min bok” till ”en bok”. När jag läst nog mycket och som inte bara ser mig själv i den kan jag lägga bort, och då brukar jag inte läsa om annat än om det är ett måste för skolprat eller något sånt.

Den normala proceduren är tydligen att man stoppar in den i bokhyllan. Och sen ska man gärna säga att ”nej, hu, det är så jobbigt, jag läser aldrig, jag ser bara mina svagheter och får mindervärdeskomplex då”. Om man heter Jonas och har ett spännande utrikiskt dubbelefternamn säger man iallafall så.
Alltså, jag tycker ju inte mina böcker är de bästa i världshistorien, men efter allt slit, är det konstigt om jag tycker de är bra? Inte Melina-freaking fantastic-Marchetta-bra, men bra.
God, I’m strange.

6 kommentarer »

  1. Jag älskar den där Jonas böcker (och honom också, även om vår relation lider av att vi aldrig träffats) så HUR kan han tycka att hans böcker inte duger?! Jag måste maila honom.

    Kommentar av Nilla — 18 augusti, 2011 @ 11:15 | Svara

  2. haha, inte ett dugg strange tycker jag. Däremot jag själv, som inte ens skrivit färdigt min bok, sitter och läser den om och om igen, olika stycken här och där, en mening då och då. Och skrattar åt mina egna skämt och konstiga figurer. 🙂 Där snackar vi lite strange 😉

    Kommentar av Alexandra Alexandersson — 18 augusti, 2011 @ 12:17 | Svara

  3. För mig är det helt lugnt att du läser och gillar din egen bok 🙂 Ser själv fram emot att få läsa och gilla den i höst. Grattis!

    Kommentar av maria — 19 augusti, 2011 @ 17:23 | Svara

  4. åh, jag tycker det är trevligt att du tycker att du är bra. för du är bra! faktiskt, så blev du en av mina favoritförfattare gällande svenska ungdomsböcker när jag läste Min typ brorsa. jag blev glad sen när jag började läsa bokhora och insåg att Johanna Lindbäck var ju du. du är ju faktiskt min favoritbokhora också! det du skriver om böcker passar oftast så himla bra in på vad jag tycker med (plöjde för övrigt Hungerspelstrilogin nu i dagarna, och om du skulle ha långtråkigt någon gång så är jag i desperat behov av bokdiskussion!)

    Kommentar av Evelina — 19 augusti, 2011 @ 18:37 | Svara

    • Wow, tusen tack! Hoppas du kommer gilla den nya boken också! Vad gäller Hungerspelen, du har sett att vi har skrivit massor om den på bokhora? Mitt senaste inlägg om den där heter ”Tre böcker på tre dagar” eller ngt liknande, men vi har verkligen laddat på om den serien. Vi är 3 som läst den och vi har alla tre tokgillat den.

      Kommentar av Johanna — 21 augusti, 2011 @ 07:57 | Svara

      • Det tror jag absolut att jag kommer göra! Ja, jag har läst alla inlägg om Hungerspelen! Fantastiskt att ni skrivit så mycket om böckerna, då kanske jag står ut tills min före detta lärare läst ut den så jag får diskutera Peetakärlek, Galekärlek och slut (och Katnissegoism)!

        Kommentar av Evelina — 21 augusti, 2011 @ 13:03


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

