Johanna Lindbäck

22 november, 2011

Visst inte

Filed under: Misc — Johanna @ 09:29

På sidan 173 (i pocketen) av ”Saker som aldrig händer”:

”Visst måste vi inte börja hata varandra nu?” viskade hon.

Den där meningen var i originalet så här:
Visst inte måste vi börja hata varandra nu?”

Men varje gång det kom tillbaka från redigering och korr var det ändrat till ”visst måste vi inte …” så till slut fick jag gå med på det. Man säger väl inte ”visst inte ”, okej okej.

På sidan 56 i ”Anarkist” av Matti Alkberg, som kommer från Lule precis som jag:

”Rånaren har rött hår, precis som jag har, precis som min yngste son har. Visst inte är pappor skurkar, säger han.”

Min kursivering, men visst inte gör det något?

7 kommentarer »

  1. Sorry, men det låter helt fel i mina småländska öron. Jag röstar på förlaget i den här frågan. Visst inte är nog dialektalt.

    Kommentar av Bokbiten — 22 november, 2011 @ 17:06 | Svara

    • Jag vet, det ÄR dialektalt. Men också så fint.

      Kommentar av Johanna — 22 november, 2011 @ 21:41 | Svara

  2. Nej, jag tror inte det är dialektalt. Visst inte?
    Hör det ofta från ungdomar. Jag skulle säga att det är talspråkligt och därmed funkar det ju i dialog.

    Kommentar av Nilla — 23 november, 2011 @ 00:02 | Svara

  3. Jag snubblar över ”visst inte” i en mening, men som svar på en fråga ”Är den här kjolen för kort” är svaret ”Visst inte!” helt okej. Som fråga ”Visst inte?” går det också bra, tycker jag. Men jag är en gammal tant så när det gäller ungdomsspråk är jag ganska lost in space…

    Kommentar av /carina — 24 november, 2011 @ 09:16 | Svara

  4. Tack vare grammatikkursen vi nyss haft(pluggar till svensklärare) kan jag svara på varför ”visst inte måste vi börja hata varandra nu?” inte fungerar. Svenskan är ett V2 språk, vilket betyder att det finita verbet(verb i presens, preteriteum och imperfekt) kommer på andra plats(satsdelar) i meningar. Eftersom ”måste” här är det finita verbet måste det komma på andra plats. Det är såklart lite mer komplicerat, och finns en del undantag som tex när man svarar ”visst inte!”, men det är den lättaste förklaringen i alla fall. 🙂

    Men som de säger, i dialog är allt tillåtet 🙂

    Kommentar av Alexandra Alexandersson — 20 december, 2011 @ 11:01 | Svara

  5. Kom ju på nu att du e ju själv svensklärare, så min kommentar blev ju genast ganska överflödig haha 😀

    Kommentar av Alexandra Alexandersson — 20 december, 2011 @ 11:16 | Svara

  6. och helt felaktig. Så du får gärna ta bort den. hade gjort det själv om jag hade kunnat 😛

    Kommentar av Alexandra Alexandersson — 20 december, 2011 @ 11:17 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

