Johanna Lindbäck

19 december, 2011

Min uppväxt

Filed under: Ego,Livet — Johanna @ 08:17

Insåg att jag behövde uppdatera min FAQ-sida med den här uppgiften: Hur var din barndom/uppväxt?

Vet ni varför? För att elever som ska göra författarporträtt mejlar och frågar.

Vad tycker jag om det? Jo, att det känns sååå Selma Lagerlöf. Och att svensklärarna som ger ut dessa uppgifter inför redovisningar kanske kunde anpassa sig efter om eleverna väljer döda eller nu levande författare. Inte för att jag är 10 år och mitt i min uppväxt, men det känns ändå lite som att jag är det ibland. Vad skulle ni säga för djupsinnigt om eran uppväxt?

Låter jag bortskämt gnällig? Det är bara för att jag misstänker att dessa elever sen kommer att få som uppgift att skriva en RECENSION på någon av mina böcker. Typ jordens sämsta läsa bok och redovisa-uppgift.

Men those opinions aside, nu är FAQ-sidan uppad med en mycket kort uppväxtbeskrivning. Det mest originella jag kunde prestera var att jag hade hjärnhinneinflammation när jag var 4 år. I övrigt är allt ”precis som alla andra”.

Som avslutning – jag älskar att få läsarmejl / kommentarer, tro absolut inget annat. Det är bara den där uppväxtfrågan jag inte är helt förtjust i eftersom den är svår att svara på.

3 kommentarer »

  1. Och – den är väldigt personlig. Nästan privat.

    Kommentar av Pernilla — 19 december, 2011 @ 10:32 | Svara

    • Ja, mycket! Och jag vet inte hur många gånger jag blivit refererad / frågad om saker här på bloggen när jag är ute på skolor eller blir intervjuad, så av den anledningen är jag glad för beslutet att från början hålla tonen rätt så oprivat. Eller tom väldigt oprivat. Jag berättar ju i princip bara om skrivande och saker som är relaterade till det.

      Kommentar av Johanna — 19 december, 2011 @ 18:34 | Svara

  2. Fast jag associerar direkt till saker i din/andra författares uppväxt som kanske visar sig i skrivandet och som har med böckerna att göra. Inte att en författare som får frågan om sin uppväxt ska vara hemskt privat och avslöja allt om sina föräldrars skilsmässa eller så. I ditt fall tänker jag direkt – Luleå. Att din hemort uppenbarligen betyder mycket för dig och att du valt att förlägga handlingen i dina böcker dit. Hur kommer det sig tror du? (För så tror jag inte alls att det är för alla, en del vill liksom inte tillbaka till den ort där de är uppväxta.) Och så tänker jag på relationen till läsande, skrivande, skolan. Favoritlärare, ämnen? Favoritböcker? Det lokala folkbiblioteket kanske har satt spår (det har det i alla fall hos mig, jag kan fortfarande känna doften och stämningen.) Hade ni mycket böcker hemma? Har dina föräldrar eller någon lärare uppmuntrat ditt skrivande? Växte författardrömmen fram eller har du alltid vetat att du ville skriva?

    Alltså helt enkelt läs- och skrivrelaterade fakta kopplade till din uppväxt. Det tror i alla fall jag kan vara intressant för många av didäringa eleverna som mejlar och frågar.

    Kommentar av Janina — 19 december, 2011 @ 21:13 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

