Johanna Lindbäck

1 januari, 2012

Skriva och läsa, läsa och skriva, skriva och…

Filed under: Läsa,Skrivande — Johanna @ 18:24

Detta är det bästa: först skriva på sin bok, och det går ganska bra och man får ihop flera sidor. Sen känna att man nått en platå och sätta sig och läsa en annan persons bok. Upptäcka att den är skitbra. Och under tiden man läser den och verkligen går in i historien och världen, så poppar små meningar och fördjupningar upp till ens egen bok, avsnittet man precis skrivit. Bara att kludda ner i anteckningsblocket och sen så småningom föra in.
Inte för att boken jag läser och den jag skriver har särskilt mycket gemensamt, knappt något, men när det är bra så är det bra. Alltid användbart.

Man måste läsa om man vill skriva. Måste, faktiskt.

4 kommentarer »

  1. Så sant! Jag och många gör på samma sätt. Själv är jag också väldigt beroende av filmer för att få igång idéerna till det egna skrivandet.

    Kommentar av Lovable — 2 januari, 2012 @ 10:08 | Svara

  2. Vilken fin blogg!
    Jo, jag undrar ibland hur mycket som egentligen är helt egna ord? Jag läser själv mycket och skriver och tycker att jag allt som oftast får till fantastiska formuleringar som jag aldrig hört förut….har precis vågat ge mig in i bloggvärlden och öppnade igår upp ”dagensvisdomsord.wordpress.com”. Läskigt spännande! Går i väntans tider efter mitt första inskickade manus…Vilken var din första reaktion då du fick ditt första ja till utgivning?

    Kommentar av lindafredin — 4 januari, 2012 @ 10:57 | Svara

    • Jag tycker allt är mina egna ord. Ibland om jag läser en författare kan jag märka att jag blir influerad språkligt, men det passar ju inte in i resten som är min stil, så det får jag jobba bort sen. Det måste vara min stil. Brukar inte sitta och googla formuleringar för att kolla om de redan finns, för jag kommer aldrig ihåg specifika citat från fina böcker. Alltså, jag tror inte att jag ”råkar” sno.

      Min första reaktion efter utgivnings-ja var: ”Men herregud, nu måste dom ju ha mejlat fel person!”
      Stor skepsis, haha!

      Kommentar av Johanna — 4 januari, 2012 @ 11:58 | Svara

  3. […] Johanna Lindbäck läser, och skriver bättre. […]

    Pingback av Den här processen med att skriva en bok « Debutantbloggen — 8 januari, 2012 @ 15:06 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

