Johanna Lindbäck

5 mars, 2012

Jag ska inte peta i texten, jag ska inte…

Filed under: 6:an,Kreativitet,Livet,Skrivande — Johanna @ 07:45

En infinitypool! Ja, eller nästan. (En pool som ser ut som att den inte har någon kant, fortsätter i oändlighet.)
Förra veckan var det sportlov och jag var på Kanarieöarna och skrev. Det var en riktig jobbresa, hade hård disciplin. Blev klar med första versionen av 6:an ju, som var målet.

Nu är manuset skickat, och nu ska jag inte kolla på det på några veckor. SKA INTE. Det är faktiskt skitsvårt att låta bli, för jag har kommit på flera saker jag vill ändra, men det ÄR mycket bättre att vila helt ifrån det och sen läsa med fräscha ögon. Man får inte fräscha ögon om man går tillbaka varje dag eller några gånger per vecka. JAG SKA INTE PETA I TEXTEN.
Det är precis som i sport – vila är en viktig komponent för att nå framgång.
Där fick jag till det minsann. Men det är verkligen sant.

Istället kan man nu träda in i detta lyxiga stadium – plotta och börja tänka på nästa bok jag vill skriva.

2 kommentarer »

  1. Hej Johanna!

    Blev lite nyfiken på hur du gör när du reser iväg på skrivretreat. Bokar du en resa och sitter sedan och skriver på ett hotellrum, eller är själva resan målet och skrivandet bara något extra?

    Kul att manuset är klart i alla fall! Första utkastet är alltid svårast. 🙂

    Kommentar av Sara Swietlicki — 5 mars, 2012 @ 14:01 | Svara

    • Den här gången, som eg är första gången jag gjort det, så bokade jag en resa med tanken att skriva massor. Visste att jag skulle vara i slutfasen av boken. Därför var det bra med Kanarieöarna – ett resmål där det inte finns så mycket. Om jag hade åkt till… New York.. så hade jag ju velat vara ute och göra saker flera timmar varje dag, men på Kanarieöarna är det ju inte samma spännande miljö.
      Steg upp tidigt på morgonen, skrev någon timme, sen några timmar ledigt vid poolen, och sen skriva på em och kvällen.

      Kommentar av Johanna — 6 mars, 2012 @ 19:07 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

