Johanna Lindbäck

17 mars, 2012

Att åka till Umeå var en schlager!

Postat i: Ego,Föreläsningar,Frilansliv,Livet,OT,PR — Johanna @ 07:00

I torsdags jobbade jag halvdag på skolan och sen tog jag flyget upp till Umeå. Kom hem igårkväll vid tio. Ett dygn på plats där alltså, men jäklars vilket bra dygn! Det känns som minst 2 för det har varit så mycket innehåll.

Det var, ÄR, Littfest och min första programpunkt var att prata om mina egna böcker och skrivande på torsdag eftermiddag på Stadsbibblan. Jag hade så himla trevligt! Det var en publik med tex ett par tonårs-läsecirklar som biblioteken har, och såna är ju drömpublik. Intresserade, frågar massa, ja, det var superbra. Vi höll på i 75 min men jag hade lätt kunnat köra i två timmar. Eftersom det var Umeå så började jag prata om location, location. Hur hus många gånger har styrt själva historierna och varför jag är rätt så besatt av att skriva i norra Sverige i allmänhet och av riktiga platser i synnerhet (alltså, inga hittepåstäder). Jätte-jätte-trevligt som sagt!

(På bilden som är från Littfests facebook-sida pratar jag med arrangören Åsa innan publiken kommit in. Jag brukar inte halvligga i en soffa när jag föreläser.)

Efter stadsbibblan så hade vi alla medverkande fått biljetter till en föreställning med Riksteatern ”Vårens nyckelord är ångvält”. Bygger på serier av Nina Hemmingsson, Sara Granér, Nanna Johansson. Just att få gå på teater på en bokmässa = så bra idé! Få koppla av men ändå få ta in. Gillade pjäsen också!
Efter den, middag för alla på en restaurang bredvid. Vi var en liten Rabén-posse där så jag, min salongskollega Gunnar, och så Mats och Sara som skrivit ”Cirkeln” såg på teatern och åt ihop. Även det, så bra initiativ av Littfest att alla hamnar på samma ställe.

På fredag, sova ut till sju, hurra hurra. (Det är en sovmorgon för mig i dessa stressiga tider.) Gå in på Littfesten och lyssna på Nina Hemmingsson, och sen ha mitt eget andra framträdande som moderator i samtal med Mats och Sara om ”Cirkeln”. Vi känner ju varandra lite innan, så det var lätt att få till ett samtal med flyt. Det var kul! Fick dessutom den officiella Littfest-presenten som var en… ta da, tygpåse! Samlar ju på såna.

På eftermiddagen lyssnade jag på ett seminarium med Dennis Lyxén och Matti Alkberg om ord och motstånd. Blev sådär tycker jag, ibland lite segt. De båda är intressanta och har ju mycket åsikter, men det brände liksom inte riktigt till i pratet.

Sen en lucka på ett par timmar då jag lyckades få till en fika med min Umeå-kompis Magnus. (Hann även träffa hans sambo i cirka 3 minuter!) Vi skrattar alltid, det är våran grej sen urminnes tider, och så blev det även nu. Det var så skönt att träffa honom också för att ta en paus från liksom lite mer officiella Johanna Lindbäck. Bara kunna slappna av och fnissa.

Dagens sista måste var att lyssna på Gunnar som berättade om sin nya bok ”Friheten förde oss hit”. Känd från teve! (Babel.) Liberia, en malmgruva och ett svensksamhälle på 60 och 70-talen. Mycket intressant!
Nu känns det här som en sån text där man utbrister ”jätteroligt!” om allting, och så tappar ordet helt sin laddning. Men alla ÄR sanna den här gången. Även Gunnars prat var intressant och jätteroligt att lyssna på – helt objektivt.

Sista punkten var en poesi och musikföreställning, ett par poeter från Göteborg och världen. Dragspel och lyrik. Jag tyckte klart bäst om de svenska poeterna, Linn Hansén och Lina Ekdahl. Mycket humor i deras texter, och det är man väl inte van vid när det gäller poesi?
Mitt i fick vi smyga ut för att ta en taxi till flyget.

Som avslutning så kommer nu några till JÄTTE.

Jätteroligt: att träffa skolbiblos som jag kände igen från div besök jag gjort i Umeå/Skellefteå, tex det i Jörn.

Jättefint: väder. Sol! Och snö som höll på att smälta bort, så lerigt och blött nere vid älven.

Jättegod: shopping. Köpte nytt Umeåblandnings-te.

Jättebra ordnat i allmänhet: Littfest. Gud, vilken energikick det var! Skitbra programpunkter, och supersuperbra Umeå-stämning på allt. Love it!
Och Littfesten fortsätter idag, tex med Märta Tikkanen och Monika Fagerholm. GÅ!

Lämna en kommentar »

Inga kommentarer ännu.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URI

Kommentera

Rubric-temat Blogga med WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 41 andra följare

