Johanna Lindbäck

23 mars, 2012

Arbetet, arbetet och en podcast

Filed under: Livet — Johanna @ 08:32

Ojoj. I mina kurser på skolan (ib-engelska och svenska) har vi ett moment med muntlig examen som ska göras individuellt och spelas in. Det är en textkommentar. Varje elev får 20 mins förberedelsetid och sen är det 15 mins inspelning där de och jag pratar. Jag är van att göra dem, men i år har jag av olika anledningar haft extra många. Nämligen FEMTO stycken. Vanligtvis har jag typ 25-30 st. Under dessa veckor sen sportlovet har jag varje arbetsdag haft mellan 6-10 inspelningar, och sen gått hem på kvällen och lyssnat och betygsatt. Dessutom är allt på ett tajt schema för att de måste bli klara innan ett visst datum. Stor anspänning. Och alla elever är mer eller mindre skitnervösa när de gör den här grejen, så man måste vara lugn och snäll mot dem. Inte bete sig stressat.
Jag har varit skitnervös att jag själv ska bli sjuk (influensan har ju gått, folk blir däckade i dagar!) eller att massa elever ska bli sjuka och därmed förstöra mitt noggrant planerade schema. Men det har funkat och igår gjorde jag den sista inspelningen. Right on schedule. Så himla lättad!! Känns som jag fått tillbaka mitt liv.
Nu återstår efterarbete till veckan med blanketter och grejs, men det är lättare. NU ÄR DET VÄRSTA GJORT.
Jag var först superglad på jobbet igår och sen när jag kom hem blev jag helt slut. Pallrade mig iväg till Gunnars release för nya boken en kortis, men guuud vad trött jag var. Satt i ett hörn och höll i ett vinglas, det var allt jag mäktade med.

Ett annat ämne. En podcast! Det är dåligt ljud, men de amerikanska YA-författarna Sara Zarr (”Sweethearts”) och Stephanie Perkins (”Anna and the French kiss” och ”Lola and the boy next door”) pratar om författarliv och saker som pressen med Andra Boken, balans mellan liv och skrivande, avundsjuka mot mer framgångsrika kollegor / författare. Jag gillar alltid att lyssna på sånt här. Hur lever, tänker, funderar författare.
Det handlar alltså inte alls om deras böcker utan om hur det är att skriva dem.

1 kommentar »

  1. Tänkte bara tipsa om en rolig podcast: http://vettigttrams.se/

    Kommentar av Crille — 26 mars, 2012 @ 00:48 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

