Johanna Lindbäck

2 juli, 2012

Antal sålda böcker?

Filed under: Business,Pengar — Johanna @ 09:22

Fråga: ”Jag undrar lite över hur många böcker du har sålt, om man får fråga sånt? Och har de senaste böckerna du skrivit sålt bättre än de första?”

Svar:  Jag vet inte riktigt för de säljer fortfarande. Först kommer ju den inbundna upplagan, och sen drygt ett år efter kommer pocketen. Och flera av böckerna jag skrivit är fortfarande i omlopp, dvs finns tillgängliga i bokhandlar. En gång varje år får man en sammanställning (och ekonomisk utbetalning) från förlaget där de redovisar hur mycket varje titel i varje upplaga sålt. Jag skulle ju såklart kunna sätta mig ner och räkna ihop det, men… det kommer inte att hända.
Däremot, ja, böckerna har sålt mer och mer. En debut vågar man ju inte trycka i så stor upplaga, men om den gått bra så kan man öka lite till 2:an osv. Samma gäller för pocketen. (Bara det att de kommer i pocket är ju skitbra, för alla böcker, speciellt inte barn&ung, kommer inte i pocket.)
Om jag skulle gissa så tror jag att ”Min typ brorsa” sålt bäst i pocket då det är min sk skolbok. Både kille/tjej som berättare = så passande om man ska läsa något i en klass inför tex författarbesök.
Vet inte än hur mycket den senaste ”Välkommen hem” sålt i inbundet, men jag gissar på ”bra!” då den fick så himla många fina omdömen och recensioner på flera ställen. Förmodligen har den sålt mest av de inbundna.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

