Johanna Lindbäck

16 augusti, 2012

”Som om jag frågat”, the story

Filed under: 6:an,Skrivande,Som om jag frågat — Johanna @ 09:10

Jag satt och kollade inlägg under kategori 6:an i arkivet för att se hela processen, och här kommer en snabbrepris av några milstolpar på vägen från första ordet till färdig bok som kan köpas i handeln.

Jag började lite lite smått den 13 maj 2011.

11 augusti skrev om jag far-son-temat, och att det varit svårt att bestämma sig för vad jag skulle skriva den här gången. Men till slut blev det då just den här historien om en far och en son. Och lite mer.

Den 26 augusti pubbade jag bilder från gatan där huvudpersonen, John, bor. Det är på Björks i Luleå. Han bor i det röda huset till vänster närmast kameran. Det som knappt syns alltså, man ser bara bodan som står framför. Fattar inte varför jag hade mest fokus på det gula mittemot? Fel, fel. Har hela tiden tänkt det röda. Kan iofs ev ha berott på att någon stod i fönstret i det röda och upptäckte mitt konstiga fotande, för så var det en gång. Och jag ville ju inte att polisen skulle komma eller så.
Men iallafall, mittemot 2 hus in (till vänster från det röda sett) bor hans kompis Saga. Man kan säga att läget mellan dem är big trouble in little China när boken börjar.

26 oktober hade jag varit på Bok&Bild-helg i Luleå och var så sjuuukt peppad! Hade lyssnat på flera bra prat med tex Matti Alkberg och Mikael Niemi, och jag själv hade bla pratat på Björks-bibblan för en massa niondeklassare, varav en visade sig bo i precis det hus jag valt ut.
Sprang även 10.8 sköna km på Ormberget den helgen. Älskar Ormberget.
De i boken springer där. Of course. Det är på Björks.

24 november har jag bytt namn på mamman. Det första började på K, men nu har jag gjort om henne till en J. Det står för Jessica. Och det märkliga är att jag idag verkligen inte kommer ihåg vilket K-namn jag hade först! Jag har suttit här och tänkt och tänkt. Tror att det kan vara Karin, men jag är inte hundra säker. Det var då bättre med Jessica iallafall.

13 januari kommer det första gången, detta att 6:an är en ANNAN bok. Läs hela programförklaringen… Det är de manliga huvudpersonerna som gör mig nervös.

Manuset skickas 2 mars!
Och sen ska det bara redigeras, och slutet som alltid är svårt, ja, det ÄR svårt. Blir det klart?
Ja, det blev det. Fast sen mer redigering som tex kom i Alfons-påse.
Och den 19 juni blev det till slut TRYCK-KLART. Äntligen.

Också en tanke: shit, jag har ju bloggat mycket ändå! Ibland känns det som att det går 10 dagar mellan varje inlägg här och att takten är så låg jämfört med mångra andra bloggar. (Ständig lärdom av det: jämför dig inte så mycket med andra. Mm, jag vet, man ska inte.)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

