Johanna Lindbäck

10 september, 2012

Saker jag gör idag

Filed under: 6:an,Ego,Föreläsningar,Frilansliv,Livet,Som om jag frågat — Johanna @ 11:25

1) Skriver på bokhora om ungdomslitteraturens dåliga status.

2) Preppar seminarier inför bokmässan. Roligt!

3) Spanar med ett öga efter nya reccar på ”Som om jag frågat” för idag är det officiell rec-dag. Inte för att det brukar vara jättenoga med just ungdomsböcker. Se punkt 1.

4) Blir skitglad för att de fängslade svenska journalisterna i Etiopien ska släppas. Hurra!!

6 kommentarer »

  1. Puffar alltid för att det finns fantastiskt ungdomslitteratur som slår viss vuxenlitt m hästlängder och har en viss tanke om att ungdomslitteratur bör vara bättre än vuxenlitt just för att den också har någon form ”uppfostrande” vinkel. Självklart tycker jag att ungdomslitt ska vara underhållande, men det finns en aspekt av igenkänning och aha-upplevelsetänkt kring den också. Så himla gott att läsa något som ung, känna igen sig, upptäcka att man inte är ensam, att man inte är konstig osv. (Orkar inte fördjupa mig för mkt här, är ju bara en kommentarsruta;-) men hoppas det framgår vad jag menar.)
    Hur som helst fick jag chocken när nåra i bokcirkel jag är med i uttryckte sig nedvärderande kring ungdomslitteratur, det hade jag inte trott om dem och kan inte alls hålla med om att ungdomslitt skulle vara enklare (!?) än vuxenlitt.
    Ett engagerande ämne och tack för dina böcker. De är goda exempel på riktigt bra litteratur för ungdomar och unga vuxna. /Helena

    Kommentar av Skriva läsa leva — 10 september, 2012 @ 15:41 | Svara

    • Just det uppfostrande har jag liiite svårt för, eftersom jag inte tycker att man måste tänka Förebild och Rättrådig och Moralisk bara för att man skriver b&u (tycker det blir väldigt tråkigt då), men igenkänning och aha-upplevelser är jag med på. Och bra som sagt! Trots att det är för unga människor.

      Kommentar av Johanna — 11 september, 2012 @ 18:05 | Svara

  2. Här kommer mitt inlägg på bloggen!
    http://bibliotekskatten.blogspot.se/2012/09/som-om-jag-fragat.html

    Kommentar av Bibliotekskatten — 10 september, 2012 @ 21:55 | Svara

    • Åh, tack ska du ha! Läste och blev glad.

      Kommentar av Johanna — 11 september, 2012 @ 18:03 | Svara

  3. Här är en fin recension av Som om jag frågat: http://biblioteksbubbel.blogspot.se/2012/09/som-om-jag-fragat-johanna-lindback.html Läst den? 🙂

    Kommentar av Alva — 11 september, 2012 @ 19:35 | Svara

    • Eh, jag kan avslöja att google är en av mina mest frekventa sidor för tillfället, så ja, jag har självklart läst. Jag är INTE den sortens författare som undviker recensioner… Väldigt roligt!!

      Kommentar av Johanna — 11 september, 2012 @ 19:53 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

