Johanna Lindbäck

13 september, 2012

”Ids” och ”fara” = norrländsk dialekt

Filed under: Skrivande,Som om jag frågat — Johanna @ 08:09

Jo, jag vet, jag använder mycket ”ids” och ”fara” i mina böcker. Med flit!
Han for på träningen.
Han ides inte fara på träningen.
De utspelar sig ju i Norrbotten (tidigare Västerbotten, men då kanske jag var lite försiktigare med dialekten?) och där är det mer ids och far än i resten av landet. (Att fara är alltså inte lika med att åka mycket långt bort i Norrbotten. Man kan fara någonstans som är, ja… ett par hundra meter från platsen man befinner sig på.)

Blev förresten riktigt imponerad när jag läste senaste Åsa Larsson och även senaste Mikael Niemi och de använde verbet vart. Det vart kväll. Holy moly! Kändes lite extremt norrländskt till och med för mig, dialektvurmaren. Men jag tyckte det var fint. Det vart autentiskt.

4 kommentarer »

  1. Tänkte också på det sist jag läste Åsa Larssons, och att hon använde ”som” på flera ställen av dialektala skäl (fast nu kommer jag inte på något bra exempel). Undrar om du skulle bli helt missförstådd om du använde ”snör den” för slänga och ”bron” för trappan, min son tittar oförstående på mig när jag säger det….

    Kommentar av Åsa — 13 september, 2012 @ 09:41 | Svara

    • ”Som” använder jag också, massor. ”Bron”, jo, det var faktiskt lite anpassning att vi skrev förstubron istället på ett par ställen för att alla i Sverige skulle hänga med. ”Snör den”, nja, det använder inte jag så frekvent alls. Inte min norrländska, just det.

      Kommentar av Johanna — 13 september, 2012 @ 11:56 | Svara

  2. Jag tyckte det var jättefint att du skriver så, blev så glad när jag läste! Jag är inte från Norrland, men man säger precis lika i finlandssvenskan. Här kan man gott och väl ”fara till köket” om man inte orkar sitta kvar i vardagsrummet.

    Kommentar av Mia — 15 september, 2012 @ 19:13 | Svara

  3. […] https://johannalindback.wordpress.com/2012/09/13/ids-och-fara-norrlandsk-dialekt/ Share this:FacebookSkriv utGillaGillaBe the first to like this. […]

    Pingback av “Som om jag frågat” « Skriva läsa leva — 30 september, 2012 @ 19:30 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

