Johanna Lindbäck

28 september, 2012

Bokmässan dag 2

Filed under: Föreläsningar,Frilansliv,Läsa,Livet — Johanna @ 17:55

Var moderator på 2 storseminarier idag. Det första hette ”Lust och läsning” och handlade om att väcka läslust i skolan. Klockrent med tanke på Litteraturutredningen som kom igår, och där siffror visar att läsförmågan hos barn i Sverige har sjunkit drastiskt. Pratade med två författare, Martin Widmark och Carin Wirsén, och en litteraturpedagog Karna Nyström. Jag tycker det blev konkret och bra – hur göra, hur inte göra. Svårt att inte brinna för ämnet ju! Hade kunnat prata om tips och metoder i en timme till.

Det andra seminariet var ”Trovärdiga fantasier”, om gränsen verklighet / fantasy. En nordisk uppställning med Lene Kaaberböl, Maria Turtchaninoff och Mats å Sara (Cirkeln). Även det ett bra samtal. Och danskan funkade – blev nervös när jag fick det här uppdraget för jag tycker danska är supersvårt att förstå. Men Lene K pratade extra långsamt för oss svenskar, och då gick det. (Har också övat genom att titta på ”Borgen” hela våren.)
Med tanke på att jag inte är en hängiven fantasyfantast sen barnsben så var det ett mycket intressant ämne. Hur tänker såna författare kontra mig som realistisk författare? Jag skulle ju aldrig komma på att djur kan prata och har magiska krafter, så…

Jag gillar verkligen att vara moderator. Det är kul att förbereda sig, och det är kul att genomföra sen. Jag gillar samtal som det är fart i, tycker det är lätt att 45 min-seminarierna blir småsega. Det vill man inte! Och så himla skönt när ens uppdrag blir ungefär som man hoppats. Bra samtal, bra fart och nöjda medverkande.

Nu är det färdigjobbat för den här gången, så imorgon ska jag själv bara lyssna på folk. Har gått på ett enda litet sem idag, ett 20 mins med Mikael Niemi. Det var i vanlig ordning fantastiskt. Imorgon blir det betydligt fler.
Efter det sista sem jag ledde så träffade jag två lärarkollegor som var här på mässan. Perfekt med det brytet, få sitta och fika och prata om allt möjligt i en timme. Very, very nice.

3 kommentarer »

  1. Fastnade lite på bild gjorde du också! http://dearlovable.blogspot.se/2012/09/bilder-bokmassan-fredag-28-september.html Kram Helena

    Kommentar av Lovable — 29 september, 2012 @ 14:11 | Svara

    • Åh, var det tygpåsen som var min giveaway?!

      Kommentar av Johanna — 29 september, 2012 @ 22:20 | Svara

      • Your face darling! Även om tygpåsen bekräftade det hela! 🙂

        Kommentar av Lovable — 30 september, 2012 @ 11:39


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

