Johanna Lindbäck

26 oktober, 2012

Men nu får jag skärpa mig

Filed under: Livet — Johanna @ 21:53

Vissa veckor blir man extra fixerad vid hur lyckade alla andra är. Dom har stora framgångar, dom vinner priser, eller nomineras till priser, dom säljer massa böcker, dom får göra framträdanden här och där och reser land och rike runt, dom blir fint ansedda, intervjuas i media… MED MERA. (För att inte tala om fina lägenheter och bra löner och mycket resor och allt sånt.)
Och själv så… nä, inte så lyckad överhuvudtaget.

Ska jag harva på med mina realistiska ungdomsböcker när typ alla ungdomar jag träffar skriker efter fantasy? (ÄR SÅ LESS PÅ FANTASY.)
Ska jag åka runt till skolor för ”nöjet” att höra att mina böcker är sega?
Kommer jag att kunna jobba som det här på riktigt eller ska jag gå tillbaka till skolan sen?
Allt som räknas är ju ändå att skriva vuxenböcker. Eller fantasy. (ÄR SÅ LESS PÅ FANTASY.)
Och varför är det ingen som bjuder MIG på ett glas bubbel nån gång? Va?!
Och varför och varför? Jamen, typ såna tjugo bittra frågor. På repeat.

Ibland är det bara att vifta bort det. För det mesta, som tur är, men i veckan gick det segt. Jag vet inte varför. För rationellt tänkt så vet jag att om jag för tio år sen fått höra att jag skulle skriva 6 böcker och vara med om ditt och datt och få göra det och det, då hade jag blivit skitavundsjuk på mig själv. Hade tyckt att jag var världens lyllo. Som jag ju ÄR, jag tycker det. Dom flesta veckor utom den här senaste.
Sååå tröttsamt.
Men sen hade jag ganska bra skrivflyt igår och även idag och då kändes det lite bättre och lite roligare.

Det kanske är mörkret och att det snart är november? (ÄR SÅ LESS PÅ NOVEMBER.)

Ja, och alla unga skriker inte efter fantasy. Det vet jag också. Ett tips till mig själv: läs inboxen med alla fina fanmail. Ingen andas om några jäkla vampyrer i dom utan dom säger att dom älskar Adrian och har läst ”Välkommen hem” 3 ggr. Bara som ett exempel. Till mig själv.
Nu blev detta väldigt egofixerat. Jag tror jag avslutar. På topp. Moahahaha.

15 kommentarer »

  1. När du lanserar dina böcker i Tyskland, lovar jag att bjuda på bubbel!

    Kommentar av /carina — 27 oktober, 2012 @ 07:36 | Svara

    • Det tycker jag vi skålar för! 🙂

      Kommentar av Johanna — 27 oktober, 2012 @ 19:45 | Svara

  2. Hej! Dina böcker är verkligen jätte bra! Älskar Välkommen hem. Har ännu inte hunnit läsa din senaste, men har den snart hemma så det ska bli intressant! Hoppas på fler böcker som utspelar sig i Luleåmiljö! Det är kul att känna igen sig och läsa: Jag ska fara till honom, istället för åka exempelvis!
    Skulle gärna se dina böcker på film, speciellt ”Välkommen hem” eller ”Saker som aldrig händer” Skulle du vilja att de blev film? 🙂

    Kommentar av Hanna — 27 oktober, 2012 @ 18:12 | Svara

    • Åh, tack snälla! Och äntligen någon som gillar ”fara”! Visst gillar du ”ids” också, va? Har mest hört folk från södra Sverige som klagat på frekvensen av ids och fara, och jag bara: ja? Man säger ju så! Get used to it.
      Jag älskar att skriva om Lule, och det vore hur roligt som helst om böckerna blev film, men sånt kan inte jag bestämma. Däremot, om du gillar ”Saker som aldrig händer” så kommer du att känna igen några personer i nya ”Som om jag frågat”.

      Kommentar av Johanna — 27 oktober, 2012 @ 19:50 | Svara

  3. Så där känner nog alla, och för alla oss ”vanliga” är det lite skönt att läsa att även du känner så, samtidigt som det är lite beklämmande. För när blir man nöjd liksom? Förstår att det är frustrerande med alla signaler om att vuxenlitteratur är ”finare”, meh; ungdomslitteratur är viktigare, och unga läsare engagerar sig ju enormt i det de läser. Och du är ju SKITBRA men det vet du nog egentligen.

    Kommentar av Sofia Boberg — 27 oktober, 2012 @ 20:08 | Svara

    • Ja, ALLA känner så och det är väl bra om det håller sig på rätt sida som är ”avundsjuk och vill förbättra sig” och inte blir ”avundsjuk och uppgiven och bitter”. Den första känslan är en bra drivkraft, den andra… oh, hemsk. Men svackor är väl helt normalt. Jag tycker också ungdomslitt är skitviktig, och i Sverige skitbra, och mina egna böcker gillar jag ju också, och den mesta tiden ÄR jag ju nöjd. Väldigt nöjd.
      Tack för kommentaren!

      Kommentar av Johanna — 28 oktober, 2012 @ 21:33 | Svara

  4. Tänkte bara meddela att jag var tvungen att låna ”Tänk om det där är jag” när jag var på bibblan igår. Har snart läst ut den, så sjukt bra den är! Och ”Välkommen hem” tjänade som kvällslektyr hela sommaren eftersom jag aldrig var ledig när biblioteket var öppet och jag köpte den på pocket precis innan sommaren. Läste ”Som om jag frågat” i rekordfart med. Du skriver jättebra REALISTISKA böcker om vanliga ungdomar. Ingen som knarkar eller har anorexi eller så. Älskar det! (Och fyller 23 snart, by the way 😉 )

    Kommentar av Ina — 28 oktober, 2012 @ 15:49 | Svara

    • Tusen tack, snälla! Och det kommer fler böcker i den stilen!

      Kommentar av Johanna — 28 oktober, 2012 @ 21:34 | Svara

  5. Jag gillar inte fantasy men jag ÄLSKAR dina böcker. Fantasy är en trend men dina böcker består. Heja heja dig!

    Kommentar av Sincerely Johanna — 28 oktober, 2012 @ 22:25 | Svara

  6. Vet du? Det är så himla skönt att läsa böcker där man kan känna igen sig själv eller någon annan i sin omgivning. Jag kan förstå att många ungdomar gillar fantasy, då det blir ett tillfälle att ”rymma” undan från sitt riktiga, tråkiga liv där ingenting händer, där ingen kille gillar än, och vad det nu vad för tankar som man hade under högstadiet och gymnasiet. När jag läser igenom min dagbok från gymnasiet, så ser jag att jag kände mig som världens ensamaste person, och att ingen annan kände som jag, även fast jag egentligen visste att det fanns tusen andra ungdomar som gick omkring och hade ”ont i hjärtat” bara för att killen de var intresserad av inte såg dem osv. Vissa föredrar att försvinna in i fantasy världen, men jag tycker om att försvinna in i den ”riktiga” världen om du förstår vad jag menar? Riktiga människor, riktiga problem, problem och känslor som folk faktiskt upplever. Det är viktigt tycker jag, att få en läsare att känna någonting. Och det får du! För även om jag blir ”kär” i Adrian varje gång jag läser ”välkommen hem” (kan ha att göra med att han påminner om en friidrottstränare som jag en gång hade och var superkär i!), så förstår jag också att jag måste hitta min egen Adrian, mina egna vänner, mina egna intressen osv. Dina böcker är ett jättebra exempel på böcker som varenda tonåring, ungdom, och även ungavuxna och vuxna borde läsa, ta till sig av, för som sagt, de behandlar riktiga problem, saker som man känner, saker som vuxna inte förstår och saker som man kanske inte själv förstår ibland. Och det är bra, det är sånt jag vill läsa om! Verkliga personer, verkliga problem, och verkliga känslor! Du får ingen champagne av mig, men däremot får du en väldigt stor kram som säger att du är förjävla bra!

    Kommentar av Johanna — 28 oktober, 2012 @ 23:31 | Svara

    • Tack!! Jag klarar mig lätt utan champagne med såna här fantastiska kommentarer! Efter den här feedbacken är resterna av bitterheten bortspolade för den här gången.

      Kommentar av Johanna — 30 oktober, 2012 @ 09:38 | Svara

  7. Lite mera pepp från en 43-årigt fan som läser dina böcker ”för att reka bra böcker för min elvaåring”…. Älskar dina böcker, ditt språk, allt…. !! Ändra inget!
    Kan Rowling skriva 10 böcker om Harr Potter måste väl du kunna skriva minst tjugo ungdomsböcker innan det är dags att byta genre?

    Kommentar av Eva — 31 oktober, 2012 @ 19:43 | Svara

    • Okej, lovar att fortsätta precis som förut! 11-åringen måste få nåt att läsa 🙂

      Kommentar av Johanna — 2 november, 2012 @ 09:29 | Svara

  8. […] Nu under hösten när jag har varit lärarledig har jag känt mig mer brydd av allt (som jag bloggat om förut). Var har boken reccats? Vad har hänt med den? Hur hoppades jag att det skulle bli? På det […]

    Pingback av Att skriva på heltid = drömmen! Eller? « Johanna Lindbäck — 11 december, 2012 @ 19:08 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

