Johanna Lindbäck

1 november, 2012

Idag börjar NaNoWriMo

Filed under: översättning,Frilansliv,Skrivande — Johanna @ 16:00

Och det rycker ALLTID i skrivpeppen då. Reglerna är ”enkla”. Börja på ett nytt skrivprojekt den 1 nov. Skriv hela månaden. Nå 50 000 ord som betyder färdig roman den sista november.
Yeah. Just do it.

Jag har halvtestat någon gång men jag är en för långsam skribent, det gåååår inte. Jag kan inte sitta och ordbajsa för att komma upp i min dagliga ordkvot heller för då kommer jag ändå att radera den skiten dagen efter. Så i praktiken är NaNoWriMo inte för mig (jag har försökt, jag lovar), men som idé och teori tycker jag det är superbra. Hetsa på och skriv varje dag.

Jag har pratat om att köra en modifierad version tillsammans med en författarkollega med start nästa vecka istället. Och därför håller jag just nu på att spurta mig igenom sista 60-70 sidorna av första genomskrivningen av min Dessen-översättning. Tänker att det ska vara klart på måndag. Sen ska jag gå igenom allt igen, men det tar inte alls lika lång tid som att göra hela grundöversättningen.
Så från tisdag kanske. Skriva som en tok! Eller: en NaNoWriMo för självkritiska sniglar.

Och du, Annie, som ställde den här frågan: ”Hur du tacklar svårigheter du stöter på i din vardag som författare, skribent och föreläsare.” Skulle du kunna göra den lite mer konkret eller uppspaltad för den var så stor så jag vet inte hur och vad jag ska svara?

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

