Johanna Lindbäck

9 november, 2012

En dag i Vasa

Filed under: Föreläsningar,Frilansliv,Livet,Min typ brorsa — Johanna @ 20:54

Igårkväll flög jag till Vasa i Finland. I ett pyttelitet propellerplan. Tur att det inte var någon turbulens i luften.

Imorse åt jag smarrig hotellfrukost. (Ja, det är en citronskiva i teet. Och jajamen, det är två minidonuts på smörgåsfatet. Yes, hela nötter på muslin.)

Och sen pratade jag på två svenskspråkiga gymnasieskolor i och lite utanför Vasa. Jag fick också sjunga en allsång, fika kladdkaka, äta god skollunch med hemlagade köttbullar fast det var de inte alls men de smakade precis så, bli intervjuad av elever och tidning, prata med väldigt trevliga människor om finlandssvenska kontra svenska och kulturen i Finland och diverse annat spännande, och svara på frågan varför alla svensk/modersmålslärare är feminister. Ja, och ungdomarna jag mötte var också väldigt trevliga. Hela dagen var så finfin. Återvänder gärna till Vasa any time.

Det var på den första skolan de hade som tradition att sjunga en allsång med aktuell anknytning varje fredag när alla samlades (cirka 200 elever + personal) i aulan. Musikläraren kompade på piano. Vilken grej, va?
Den andra skolan hade IB-programmet. Mmm, IB. Skitjobbigt men ack så roligt. Saknar mitt IB och våra litteraturseminarier i 3:an.

Som present på den skolan fick jag dessutom en speciell sak – en uppsats (en ”avhandling pro gradu” med den korrekta termen) som en av lärarna, Katrina Åkerholm, skrivit när hon pluggade litteraturkunskap. Den heter ”Skeva syskon: Styvsyskon och heteronormativitet i svensk ungdomsroman under 00-talet”. Hon har analyserat tre böcker – min ”Min typ brorsa”, Katarina von Bredows ”Expert på att rodna” och Ritta Jacobssons ”Bonuskärlek”. Gissa om det var intressant att läsa en så utförlig analys av min egen bok! Tex kökets, matens och kanelbullarnas betydelse för att skapa en familj som följer normerna. Sånt jag väl tänkt litegrann på när jag skrev, men inte alls sådär direkt och inte vad det står för i stort. Mycket intressant.

Sen köpte jag lite Fazer-choklad på en kiosk och sen flög jag hem. Ingen turbulens i luften. Fint.

2 kommentarer »

  1. Vad skojigt att höra att du varit i Finland! Ska läsa vidare i din blogg, speciellt under fliken ”Mina böcker” 🙂
    Skriver själv, har gett ut tre böcker på eget förlag (www.debtusky.fi) och är alltid glad då jag hittar andra författares bloggar, vare sig skribenterna är berömda eller inte.

    Kommentar av Carita Liljendahl — 11 november, 2012 @ 20:56 | Svara

  2. Förlåt – webbadressen, om nu nån blev intresserad av den är http://www.debutsky.fi … och inget annat 🙂

    Kommentar av Carita Liljendahl — 11 november, 2012 @ 20:57 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

