Johanna Lindbäck

28 november, 2012

Min rider inför föreläsningsbesök

Filed under: Föreläsningar — Johanna @ 10:07

Rider: alltså kravlista som stjärnor presenterar när de ska komma på besök. Saker som måste finnas till hands. Enligt senaste numret av Svensk Bokhandel så skulle Jeanette Winterson ha en speciell laxsallad som de fick åka över hela stan för att hitta. När jag var i Vasa hörde jag att Sofi Oksanen hade lite krav gällande sitt hotellrum, tex att man skulle få röka i det. Såna grejer. Och såklart ibland mycket mer avancerade. Tänk er J-Lo.

Iallafall, jag blir glad om det finns: svart icke-fruktigt te i lärarrummet. Och nej, det är inte så lite som ni tror! Jag är en sån där jobbig människa som inte dricker kaffe, och därför råkar jag ibland ut för dåliga pås-teer i konstiga smaker, eller ännu värre ört-te. Hatar ört-te. Jag vill ha något svart te. Earl Grey är bäst. English Breakfast och citron är helt okej. Så länge det inte är svartvinbär, för klarar inte den smaken.

Överkurs: om man ska köra flera lektioner blir man ganska trött i huvudet och överallt. Och ibland lite hungrig och energitrött på eftermiddagen. Så kanske en ostmacka när hela programmet är färdigt? Om det hinns med.

Visst märks det att jag är en ödmjuk lärare? Ingen behöver måla om klassrummen i en viss vit nyans eller köpa in uppsättningar med färska snittblommor för min skull. Åh nej. Men det finns en sak jag verkligen, verkligen önskar mig och den känns ibland lika exklusiv som att kräva ommålning: förberedda elever.
Förstår verkligen inte varför man spenderar en massa pengar på att ta dit en författare, och det bokas ofta månader i förväg, och sen har man inte förberett en enda sekund. Ja, jag gör givetvis mitt bästa ändå, men det blir inte lika bra som om även skolan gjort sitt bästa. De bästa skolbesöken har alltid förberedda elever. Då blir alla parter som nöjdast.

1 kommentar »

  1. Det er så hardt å lese om urtete-hatet ditt. Men okej, we are all different. Du får bake inn en karakter i neste bok som heter Charlotte og ELSKER urtete. Kram.

    Kommentar av Charlotte — 3 december, 2012 @ 11:49 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

