Johanna Lindbäck

9 januari, 2013

Det här med VAR man skriver och hur BRA det går

Filed under: Uncategorized — Johanna @ 21:01
Tags:

Hänger stad och plats ihop med skrivframgång? Ibland är jag väldigt övertygad om det. Andra dagar tänker jag att det bara handlar om att skjuta problemen ifrån sig. Jag växlar mellan de här två lägena hela tiden. Senaste veckan har jag varit i läge A. Jag kan riktigt känna hur det skulle toklossna om jag satt någon annanstans än i Stockholm. Kanske i Paris. Där skulle jag flyga fram över sidorna. Paris, ett kafé, min dator och jag. Mon dieu!

Problemen jag vill skjuta ifrån mig: att det är jobbigt att skriva. Att jag längtar efter flow, och det kommer ju inte sååå himla ofta. Att jag känner mig lite småstressad och även om 3 sidor på en dag är ett bra resultat för mig, så känns det som att jag borde / måste helst plussa på dem med 3 till. Skriv, skriv, skriv!

Jag är inte alls stillastående eller har ursvårt att få ur mig text just nu, men graden av nöjdhet har liksom inte nått toppen på skalan. Förmodligen för att jag ständigt har så svårt att släppa det här med hur mycket ”alla andra” skriver per dag. Då handlar det ju alltid om typ tio sidor. (Ja, Katerina Janouch, jag tittar speciellt på dig eftersom du verkar skriva en halv bok innan lunch och tre krönikor efter.) Och för mig är tio sidor inte direkt vardagsmat. Såvida jag inte åker till Paris i en vecka. Och bara skriver klart den här skiten, som i en kreativ dimma. En croissant + Marais + macarons + Bastille + text-dimma som bara kan åstadkommas i just Paris. Det kommer att hända där. Häpp häpp!

Men nej, jag ska inte åka dit. Kanske bara festar till det och sätter mig någon annanstans här i stan och skriver. Det finns ju kaféer även i Stockholm. Plenty of them too. Även croissanter och macarons kan man med lätthet få tag på. Faktiskt.
Fatta.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

