Johanna Lindbäck

22 januari, 2013

Manusarbete, manusarbete…

Filed under: Uncategorized — Johanna @ 11:17
Tags:

Fick ett så himla superfint läsarmejl av en tjej som strösslade diverse uppskattning över mina böcker och vad hon gillade med dem, och sa att hon nyss upptäckt den här bloggen och själv gillade att skriva. Hennes favoritinlägg här handlade därför om manusarbete, redigering och förlagsrelaterade saker. Hur en bok blir till. Kunde jag inte skriva mer om det?
Som den servicevänliga människa jag är blev jag genast peppad och tänkte JA klart jag kan! Och sen kom jag inte på ett enda ämne. Eeeh…? Kanske för att jag för tillfället befinner mig mitt i skrivfasen och det är inte så mycket att orda om. Typ: ett till kapitel är klart. Det gick bra / det var svårt / det var kul / det blev okej.
Inget jättespännande. Alltid svårt att skriva om just det, för jag vill mest berätta handling = går inte riktigt. ”Det handlar om en person. I Sverige. Och det händer lite grejer. Typ så?” Väääldigt spännande, eller hur? 
Men jag lovar, så fort jag kommer på något lite mer detaljerat om manusarbete så blir det (roligare) inlägg! 

3 kommentarer »

  1. Vad roligt att bli strösslad med uppskattning. Jag har gästbloggat om förlagsprocessen med redigering etc på Bonnier Carlsens blogg, så i väntan på dina inlägg så kanske hon vill kika in där?

    Länkar: http://bonniercarlsensblogg.se/2012/10/08/hang-med-bakom-kulisserna/
    http://bonniercarlsensblogg.se/2012/10/10/bakom-kulisserna-del-2-saljtext-omslag-och-illustrationer/

    Kommentar av Janina — 22 januari, 2013 @ 18:36 | Svara

  2. … och/eller läsa bakåt i arkivet på den här bloggen… I detta inlägg finns allt om arbetet med ”Välkommen hem”, se i synnerhet månaderna mars – juni.
    https://johannalindback.wordpress.com/2012/01/02/2011/

    Kommentar av Johanna — 22 januari, 2013 @ 19:13 | Svara

  3. Aww, vad kul att bli omnämnd! Jag inser att de där förlags-inläggen droppar in när du närmar dig den fasen i processen, det är ingen brådska. Jag har läst ganska mycket i bloggarkivet,, och där finns att ta av så jag kan få min manusredigeringsfix när jag behöver.Ska kolla länkarna också!

    Kommentar av Elin Gissén — 12 februari, 2013 @ 22:08 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

