Johanna Lindbäck

27 januari, 2013

Söndagsfrukostläsning

Filed under: Bloggar,bokhora,Ego,Läsa,Livet,Misc — Johanna @ 10:54

Det var härligt att läsa morgontidningarna idag! Lisa tipsade om en stor artikel om crossover i SvD så jag knallade iväg och köpte den. (Har DN på helgprenumeration.) Sen te och fil å musli och läs i papperstidning. Lyrrigt.

6 sidor, om än stora bilder, om att romanen inte alls är död och att det är i den spännande ungdoms/crossovergenren det händer grejer nuförtiden. Yeay! Det finns många riktigt bra romaner, och de bara väntar på att upptäckas av fler läsare än de redan gjort. Yeay!
Och sen nämndes Bokhora också, så då blev jag stolt. Lite längre ner därunder kommer exemplet med Cilla Naumanns böcker ”62 dagar” för ungdomar och ”Springa utan åror” för vuxna – som handlar om samma händelser. Jag har skrivit på bokhora och intervjuat henne i vår podcast om de böckerna och hur idén kom, och jag trooor att det är rätt många som upptäckt kopplingen tack vare mig/oss fast sånt är ju svårt att veta. På ett sätt tycker jag bokbloggar är ganska bra på att credda varandra och säga ”jag läste om detta hos X”, men på ett annat sätt känns det ibland som att just bokhora är en opersonlig nyhetsbyrå. Inte för oss som skriver där alltså, men för en del av läsarna. Om man hör en nyhet som kommer från nyhetsbyrån TT, tänker man då på att upplysa om det ifall man gör någon referens till den? Förmodligen inte, för TT, vilka är det? Så stort ju.
Och inte för att jag vill likställa bokhora med TT, jeez, sånt storhetsvansinne har jag verkligen inte, men förstår ni hur jag menar?
Och hoppsan, nu gled SvD-artikeln in på en smula personlig förorättelse. Så kan vi ju inte ha det.

Nästa härliga grej i dagens morgontidningar var denna annons. Lesbisk kärlek på semestern!
Det är första gången man ser en sån annons i Sverige, va? Heja Ving!
Jag blev genuint glad av den fina bilden och var tvungen att genast dela den i alla sociala medier.

3 kommentarer »

  1. Vilken bra artikel! Själv rör jag mig mer i en krets av litterära allätare så att det skulle vara skillnad på litteratur och litteratur är inget jag tänker på till vardags. Däremot finns det ju sämre och bättre böcker. Jag kan förresten känna igen mig lite i Bokhora-TT-jämförelsen, jag tänker nog att alla läser ju Bokhora så det är självklart att de fattar att det var där jag läste om det ena eller andra 🙂

    Kommentar av Emma — 28 januari, 2013 @ 08:41 | Svara

    • Ja, artikeln var väldigt bra!
      Och ang Bokhora / TT, en del saker skriver ju alla om (nu tex Jonas Gardell, eller den där SvD-artikeln) och då är ju ingen särskilt mer unik än någon annan. Men ibland är man ju det. Jag vet att det bara är jag som har skrivit om den och den boken i Sverige (brukar googla) och sen när andra plockar upp det – som att det är deras eget – då blir jag mer ”men hallå?”. Ett exempel på det, ”Tell the wolves I’m home” som jag älskade och har prisat 3 ggr på Bokhora. Det är en så smal titel så om fler (svenska) bloggar läser den tänker jag att de till typ 95% säkerhet har hittat tipset via mig. I första spridningen så att säga, sen hittar läsare av de bloggarna den boken, osv. Inte för att man måste credda allt, men sno inte showen liksom.

      Kommentar av Johanna — 28 januari, 2013 @ 11:58 | Svara

      • Jag förstår hur du menar.

        Kommentar av Emma — 28 januari, 2013 @ 12:44


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

