Johanna Lindbäck

29 januari, 2013

Patience, Grasshopper

Filed under: Skrivande — Johanna @ 09:58

Interna referenser i en roman = ÄLSKAR DET.
”Patience, Grasshopper” sägs i John Greens ”The fault in our stars” först på sidan 36 av huvudpersonen Hazel Grace i ett samtal med the love interest Augustus Waters. Deras första dag när de träffas. Och sen säger Augustus det till henne igen på sidan 236.
Jag: myyyyser.

Använder ju självklart det här greppet så ofta jag kan själv också. Eller så ofta jag får. För ibland när jag gått igenom texterna med Årets Bästa Redaktör Yllet så är hon som ett frågetecken inför vissa meningar, och jag är ”men han sa ju det där i början när dom pratade om …” och Yllet bara ”ahaaa, men vet du vad, jag tror inte folk kommer att minnas det” och jag bara, helt besviket, ”hur kan folk inte minnas det?!”. Fast sen ändrar jag enligt Yllets anvisningar. As you do.

Så vill man som författare ha med mig som läsare, skriv dialoger som är pepprade av interna referenser och intern humor. ÄLSKAR DET.

3 kommentarer »

  1. przegląd rejestracyjny wrocław żmigrodzka

    Patience, Grasshopper | Johanna Lindbäck

    Trackback av przegląd rejestracyjny wrocław żmigrodzka — 4 augusti, 2014 @ 20:21 | Svara

  2. skup aut warszawa

    Patience, Grasshopper | Johanna Lindbäck

    Trackback av skup aut warszawa — 14 oktober, 2014 @ 01:04 | Svara

  3. cocotte minute

    Patience, Grasshopper | Johanna Lindbäck

    Trackback av cocotte minute — 8 september, 2015 @ 03:30 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

