Johanna Lindbäck

8 februari, 2013

Möt Majken!

Filed under: Skrivande — Johanna @ 08:10

”Ava är ett snyggt namn.
Och Ella.
Eller Lea.
Zoë! Det tycker jag är skitcoolt. Eller Zoey, om man vill stava det så. Är man en Zoë / Zoey har man definitivt coola kläder och en riktig personlighet, det hörs ju.
En annan specialare är Hudson. Nästan som ett efternamn fast till förnamn. Väldigt tufft.

Men Majken? Hallå?

Hur låter det på engelska? Typ Mike eller Mikey, som mina kompisar säger ibland. Ingen utanför Sverige har en aning om hur man säger Majken, så de skulle säkert gissa på Mikey.
F-u-l-t.

Min brorsa heter Pontus för att pappa hade en bästis som dog i en bilolycka när han var femton, och den killen hette Pontus. Enligt pappa så var bästisen snäll, rolig, modig och typ allt man vill vara. Det är som en liten hyllning alltså att min brorsa fick heta så.

Men att de döpte mig till Majken? Det kan ingen av dem förklara annat än med lama saker som ”men det är ju så fint” och ”Majken är ett jättegulligt namn” och ”vi bestämde det direkt vi fick reda på att vi väntade dig”.

Fast tänk om man inte drömmer om att vara ”jättegullig” och kanske stå i något kök och baka muffins och ha förkläde med volanger på sig som Majken låter som? Tänk om man vill vara mer cool liksom? I jeans? Och sitta på ett snyggt kafé någonstans i en storstad och skriva smarta tidningsartiklar eller skitbra böcker. Ska jag säga vad Majken är då? Det är inte bra. Det är disaster.

Det allra coolaste namnet jag vet, etta på topplistan forever, är Izzy. Och nu var klockan sju minuter i fyra och jag satt i en öde korridor och väntade på just henne.”

Namn: Majken Johansson.
Ålder: 12, har nyss börjat 6:an.
Bor: På Tomtebo i Umeå.
Är: Min nya romankaraktär! Kommer i en 9-12 bok till hösten.
Var: Lilla Piratförlaget.
Titel: Inte bestämt än.
Utdraget: Sidan 1 i boken.

Så, yes, jag siktar på två böcker i höst. ”Vi måste sluta ses på det här sättet” och den odöpta Majken-boken. Just nu skriver jag som en maniac på dessa båda projekt. Och som vanligt är jag väldigt nervös att det inte ska bli färdigt, jag kommer inte lyckas knyta ihop säcken, allt skiter sig totalt. MEN så har jag ju känt förr. 6 gånger. Det är mitt ”ta det lugnt”-mantra i denna konstanta oro.

12 kommentarer »

  1. Men åh vad kul att det kommer två böcker i höst. Heja dig!

    Kommentar av Sincerely Johanna — 8 februari, 2013 @ 11:01 | Svara

  2. Oj, oj,oj!
    Bra jobbat.

    Kommentar av ordetarditt — 8 februari, 2013 @ 19:35 | Svara

  3. Tack!!

    Kommentar av Johanna — 8 februari, 2013 @ 22:29 | Svara

  4. Superfin introduktion av Majken. Verkligen. Jag gillar henne redan.

    Kommentar av Janina — 8 februari, 2013 @ 23:46 | Svara

  5. Haha. Väldigt fint namn. Min dotter heter just så som din huvudkaraktär. Själv tycker jag det är väldigt tufft! Och din karaktär låter också tuff.

    Lycka till med båda böckerna!

    Kommentar av Sofia Johansson — 9 februari, 2013 @ 12:00 | Svara

  6. Vad roligt att höra! Jag ser fram emot att läsa båda dina böcker 🙂

    Kommentar av Jonna Lindberg — 9 februari, 2013 @ 13:39 | Svara

  7. Janina: Tur! Då är det ju ett lyckat första intryck, för man ska gilla henne. Jag jobbar inte med osympatiska huvudpersoner, även om jag tycker såna är intressanta. Min gräns går vid att göra dem lite ego och gnälliga, men sen är det sympati för hela slanten. Och tack för info-hojtning på din blogg som jag såg!

    Sofia: Ja, JAG gillar också namnet Majken jättemycket, tro inget annat. Och hon är ganska tuff, tycker jag.

    Jonna: Jag med 🙂 Och mina axlar och resten av min fysik.

    Kommentar av Johanna — 9 februari, 2013 @ 16:17 | Svara

  8. Men Majken är ju faktiskt ett jättegulligt namn! Ska bli kul att läsa båda böckerna.

    Kommentar av Linda Odén (@LindaOde) — 9 februari, 2013 @ 19:55 | Svara

  9. […] Lilla Pirat-förläggare Erik* i fredags eftermiddag för att vi skulle få omslagsinspiration till Majken-boken. Vi sågs på Bokslukaren (barn&ungdoms-bokhandel vid Mariatorget på Söder, så värd ett […]

    Pingback av Men? Plötsligt bara check, check, check! « Johanna Lindbäck — 12 februari, 2013 @ 09:57 | Svara

  10. […] tiden som jag slet i Falköping så har jag fått en skolbibliotekarie att slita i Umeå. Min Majken-bok ska utspela sig på Tomtebo i Umeå, och mer specifikt på Sjöfruskolan. Jag har varit där på […]

    Pingback av Behöver du hjälp? Mejla en skolbibliotekarie! | Johanna Lindbäck — 11 mars, 2013 @ 07:52 | Svara

  11. […] postade första sidan tidigare i […]

    Pingback av Lite smakprov ur ”Lite ihop” | Johanna Lindbäck — 30 augusti, 2013 @ 07:49 | Svara

  12. […] höst. Huvudpersonen heter Majken och boken kommer på Lilla Piratförlaget, har jag läst mig till på hennes blogg. Och första manusversionen är just […]

    Pingback av Johanna Lindbäck goes mellanålder « Bloggen - Barnens Bokklubb — 15 juli, 2014 @ 22:32 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

