Johanna Lindbäck

1 mars, 2013

Min nya grej = dokumentärer

Filed under: Kreativitet,Livet,OT — Johanna @ 21:23

Alldeles nyss avslutades en dokumentär på Svt2 som hette ”Alla är äldre än mig”, gjord av Martin Widerberg. Den handlade om hans pappa Bo, hans farfar och lite om hans söner. Mest om Bo Widerberg, filmskaparen, och deras komplicerade förhållande. Klipp från en doku som Bo påbörjade men aldrig avslutade om sin pappa. Flera klipp från hans filmer och hans karriär. Och så lite om Martins söner.
Så himla bra doku! Se den så fort ni kan!

(Jag vet att det är supercheesy och egofixerat att göra den här kopplingen men fick sån lust att skriva mer om John och Henrik, ”Som om jag frågat”-människorna.)

Dokumentärer verkar överlag vara min nya grej. Har senaste halvåret fascinerats av ”Searching for Sugarman”, ”Palme” och ”Stenbeck” (fast den tyckte jag inte var så bra, det var för mycket affärer och för mycket samma), och den om Knausgård efter han skrivit klart ”Min kamp”. Hoppas jag snart får sen några svinbra dokus om kvinnor också. Marie-Louise Ekman till exempel, det vore väl en hit?

In the meantime, leta upp ”Alla är äldre än mig”.

1 kommentar »

  1. Ska genast leta upp Alla är äldre än mig, älskar också dokumentärer och Palme var förra årets höjdpunkt! SVT dokementär och Dox har mycket bra för att inte tala om P3 dokumentär, älskar’t.

    Kommentar av Åsa — 2 mars, 2013 @ 20:24 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

