Johanna Lindbäck

9 mars, 2013

Falköping. 1 vecka. 8 skolor. 20 lektioner.

Filed under: översättning,Föreläsningar,Frilansliv — Johanna @ 07:31

FATTA schemat jag har haft i Falköping i veckan. Jag var där i 5 dagar för att jag skulle träffa alla åk 8 och gymnasiet. Varje morgon 07.45 blev jag upphämtad av någon skolpersonal och skjutsad till dagens första skola. På måndag och fredag var jag på samma skola för alla fyra lektioner, men tisdag till torsdag var jag på två olika skolor per dag.
Jesus.
Det låter kanske inte så mycket när man säger det, men man är nog utpumpad av ”vanliga” skolbesök för det ÄR jobbigt att köra 4 helt nya okända grupper per dag. Man vet ingenting om dem utan kommer in och har typ 1 minut på sig att fatta vilken sorts grupp det är, hur man bäst tacklar dem, och inte minst om det är någon man bör hålla extra koll på. Repeat 4 ggr. JOBBIGT. En del klasser är i princip knäpptysta så då drar jag hela passet själv i 45 minuter, andra grupper kan man få lite hjälp av med frågor. Förberedelsegraden har varierat längs hela skalan på dessa 20 lektioner.

Före, efter och mellan dessa lektioner är det hela hej hej-proceduren och det vanliga småpratet med all skolpersonal man träffar. I mitten av veckan kände jag för att skriva ett par skyltar.

Skylt 1: Nej, det är första gången jag är i Falköping.
Skylt 2: Jag bor i Stockholm nu. Jag kommer från Luleå från början.
Skylt 2: Jag kom hit i söndagskväll. Nej, jag ska inte åka hem sen idag. Jag är här hela veckan. Alla 8:or. Gymnasiet på fredag.
Skylt 4: En te, tack. Jag dricker inte kaffe. Vilket svart te som helst blir bra. Ingen mjölk.

Inte för att låta divig och inte för att någon jag träffade var det minsta otrevlig eller jobbig, alla var tvärtom jättesnälla och hjälpsamma, och det är ju naturligt att fråga dessa saker. Men jag fick svara på dem gång på gång på gång, och well, man blir rätt trött av att vara så här på och presenter-ig flera gånger per dag. Igår fredag kändes det som rena rama semestern att vara med samma personal hela dagen på gymnasiet och att ha alla föreläsningar i samma aula. Wow.

Men det har gått bra hela veckan. Och rösten höll galant! Jag fick tips om röstuppvärmningsövningar av min kompis Ingelin för jag var lite nervös att den skulle kajka ihop kring onsdag. Det är inte så normalt för mig att föreläsa 4 timmar / dag i 5 dagar ju…
Och jag har haft några riktigt bra lektioner, har fått skratta själv och fått ungarna att skratta. En kille på en särskilt lyckad lektion där vi verkligen fick till det, jag och klassen, tyckte efteråt att det var hans livs roligaste författarbesök. Nu vet jag ju inte hur många han har varit med om, men jag tar åt mig. Vi hade skitkul! Och så var det jättekul att komma till gymnasiet igår. Min flock.

På kvällarna har jag suttit och fixat med Dessen-översättningen, och nu är det nästan, nästan klart. Några timmars jobb bara som återstår, och sen leverans på måndag då det är deadline.

Det var min vecka 10, det. Hårt jobb.

1 kommentar »

  1. […] tiden som jag slet i Falköping så har jag fått en skolbibliotekarie att slita i Umeå. Min Majken-bok ska utspela sig på […]

    Pingback av Behöver du hjälp? Mejla en skolbibliotekarie! | Johanna Lindbäck — 11 mars, 2013 @ 07:52 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

