Johanna Lindbäck

11 mars, 2013

Behöver du hjälp? Mejla en skolbibliotekarie!

Filed under: 8:an,Livet — Johanna @ 07:48

Under tiden som jag slet i Falköping så har jag fått en skolbibliotekarie att slita i Umeå. Min Majken-bok ska utspela sig på Tomtebo i Umeå, och mer specifikt på Sjöfruskolan. Jag har varit där på författarbesök en gång för några år sen, och jag gillade den jättemycket. (Ingen slump att Majken får gå just där.) Men jag kommer inte ihåg massor om hur det ser ut och hade inte koll på andra saker man måste veta. Typ; vad gör eleverna på rasterna, var är skolmatsalen, tar alla av sig skorna när man kommer in, etc. Så jag mejlade skolbibliotekarien och pepprade honom lite, hoppades att han skulle ha tid och lust att svara. Det hade han! Nu har jag fått svar på allt jag undrade, samt en översiktsplan över skolan plus 18 (arton!) fantastiska bilder på korridorer, klassrum, biblot, ljuskronan och allt. Exakt den typ av researchbilder jag älskar! Och vilken SERVICE, helt otroligt hjälpsamt.

Känner plötsligt att det kommer att bli extra många skolbibloscener i boken. Plus en laddning böcker på posten när den är klar, givetvis!

6 kommentarer »

  1. Men gud så ambitiös du är! Jag hade lätt fuskat och placerat Majken på en fiktiv skola.

    Kommentar av Janina Kastevik — 11 mars, 2013 @ 20:43 | Svara

    • Men jag måste ju ha riktig plats, det är min process. What to do, etc. (Jo, man mejlar alltså någon välvillig människa.)

      Kommentar av Johanna — 12 mars, 2013 @ 07:29 | Svara

  2. men åh, skolbibloscener, givetvis ska du ha det, och såklart med en hjälpsam bibliotekarie. Kan tänka mig att nämnda bibblo kände sig glad o smickrad över en sån förfrågan, det hade jag gjort…

    Kommentar av Sofia Boberg — 11 mars, 2013 @ 21:22 | Svara

    • Ja oh ja, biblot (eller skolbibliotekarien) blev glad, gillade frågorna, svarade utförligt och engagerat!

      Kommentar av Johanna — 12 mars, 2013 @ 07:30 | Svara

  3. Ja, du kan ju bara gissa om boken kommer att läsas av eleverna på skolan?! De kommer ju att ÄLSKA att deras egen skola finns med i en riktig bok! (Och att ljuskronorna beskrivs på rätt sätt!)

    Kommentar av Titti — 30 april, 2013 @ 09:35 | Svara

  4. […] bad ju skolbibliotekarien på Sjöfruskolan i Umeå om hjälp när jag skrev ”Lite ihop”, och han gick runt och fotade miljöer och svarade glatt och […]

    Pingback av Minns ni den snälla skolbibliotekarien? | Johanna Lindbäck — 27 augusti, 2013 @ 08:01 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

