Johanna Lindbäck

13 mars, 2013

Majken-boken = ”Lite ihop”

Filed under: 8:an,Lite ihop — Johanna @ 08:26

Det blir titeln på den. ”Lite ihop”. Jag och Erik kom ju på den när vi satt på bokhandeln Bokslukaren och spånade, och yes, den håller.

En bra titel är en sån som avslöjar lite om handlingen, men inte allt.
Den är också lite dubbeltydig och lite större, så att den plockar upp mer än bara en sak ur handlingen.
Det är därför jag tex tycker svenska titeln på John Greens ”The fault in our stars” är så dålig. ”Förr eller senare exploderar jag.” Det är bara en enda, isolerad grej. Och den grejen låter dessutom så ung – för en bok som har stor potentiell läsargrupp med tanke på all god kritik den har fått. Och i kombination med omslaget? Nej. Jag är helt enkelt inte ett fan av den svenska utgåvans paketering.
För den sista titelkomponenten är ju givetvis att den ska passa ihop med den tilltänkta läsaren. Unga läsare, ung titel. Äldre läsare, lite äldre titel.

Jag pratade om det här när jag var i Falköping förra veckan. Min senaste bok, ”Som om jag frågat”, hade ju kunnat heta tex ”John och hans kompisar”. Det var aldrig en alternativ titel utan bara något jag hittade på i stunden för det handlar mycket om John och hans kompisar. Men det som titel? Nej nej nej. Det låter alldeles för ungt för att vara en ungdomsbok, och även om jag hade skrivit något riktat till yngre så skulle jag inte velat ha en sån superkonkret titel. Man ska få en försmak av vad boken handlar om, en aning, men man ska inte få hela historien.

”Lite ihop” alltså. Spännande, bra, läslockande?

3 kommentarer »

  1. Det er en super tittel! Men Johanna, ble nysgjerrig: Hvilken tittel skulle DU gitt The fault in our stars? Svara, snälla.

    Kommentar av Charlotte — 13 mars, 2013 @ 11:25 | Svara

    • Har inte tänkt på någon svensk titel på den då det liksom inte varit skarpt läge för mig att komma på en, så jag kan inte svara. Men den danska var något med ”öde” som jag inte minns mer av nu, bara att jag gillade den mer. Och att den svenska instinktivt upprörde mig. Inte så konstruktiv kritik här alltså, bara blä.

      Kommentar av Johanna — 14 mars, 2013 @ 20:30 | Svara

      • Tror den danske tittelen er ‘En flænge i himlen’. Høres ganske fint ut. Har ennå ikke lest boken (!), så forbeholder meg retten til å skippe egne forsøk på tittel.

        Kommentar av Charlotte — 16 mars, 2013 @ 12:57


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

