Johanna Lindbäck

18 mars, 2013

Gränsöverskridande

Filed under: Som om jag frågat — Johanna @ 11:03
Svenska Barnboksinstitutet har presenterat sin statistik och sina reflektioner över barn&ungdomsbokåret 2012. Föreläsningar och skriftlig dokumentation. Det var roligt att bli nämnd i den (igen, jag brukar alltid spana efter mina böcker och har varit med några gånger). I år blev det inom avsnittet för gränsöverskridande sexualitet.
Så här är är citatet:

”Ett ovanligt perspektiv finner vi i Johanna Lindbäcks ”Som om jag frågat” där en homosexuell vuxen, Moa, skildras. Moa är lärare och under en lektion utsätts hon för insinuanta kommentarer av eleverna. Här ligger författarens sympati helt hos läraren, ett perspektiv som inte är så vanligt i ungdomslitteraturen och alltså ytterligare ett exempel på gränsöverskridande.”

4 kommentarer »

  1. Jag var på presentationen på SBI i fredags och då nämnde de också dig 🙂

    Kommentar av Sincerely Johanna — 18 mars, 2013 @ 20:44 | Svara

    • Ah! Vad sa dom, vad sa dom? När jag för en gångs skull kunde gå så missade jag bara att det var på gång. Irriterande m dålig koll!

      Kommentar av Johanna — 18 mars, 2013 @ 22:02 | Svara

      • De berättade just det du skrev om hur din bok har en homosexuell karaktär utan att det görs till en stor grej och hur du som författare ställer dig på lärarens sida i scenen med kommentera gentemot henne. Du kommer kunna se det filmat, ska komma upp på deras hemsida i veckan.

        Kommentar av Sincerely Johanna — 18 mars, 2013 @ 22:06

      • Tack! Det är så intr, en del saker tänker man inte alls på när man skriver. Tex den här. ”Oj, är det gränsöverskridande? Men vad kul.”

        Kommentar av Johanna — 19 mars, 2013 @ 06:13


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

