Johanna Lindbäck

15 april, 2013

Oslo

Filed under: Föreläsningar,Frilansliv,Livet — Johanna @ 08:06

Oslo var destinationen denna helg. Jag fick en flott inbjudan från norska Författarförbundets barn & ung-sektion som hade årsmöte i dagarna två. Den andra dagen brukar de ägna åt fortbildning / föreläsningar. I år skulle det vara fokus Sverige. Ville jag och Ulf Stark komma och hålla varsitt föredrag om kvalitet och styrkor i svensk barn & ungdomslitteratur?
Gud, ja!
Snodde ihop en powerpoint och drog dit. Jag tog ungdomsböckerna, Ulf Stark barnböckerna.

I vanlig ordning har jag noll bilder från det eventet, men vi bodde på ett fantastiskt hotell utanför Oslo som under kriget var Quislings tillhåll! Ja, det var mörkt timmer, precis som ni tänker er. Nu är det utbyggt och ombyggt och är då hotell och konferensanläggning. Leangkollen.
Maten var to die for. Det är ju alltid bra mat på såna här ställen, men lunchen vi fick igår? 1) Den tog aldrig slut för det var den ena bufféstationen efter den andra (en var tex skaldjur) och 2) det smakade fan-tas-tiskt. Jöss!

Däremot har jag bilder från första dagen i Oslo när jag satt och skrev på Litteraturhuset och bodde på ett annat hotell i stan. Saga. Väldigt fint. (Även där var maten (dvs frukosten) fantastisk. Små chokladcroissanter!)

Hur får man till sin blick så att det inte ser ut som man tittar upp i taket när man tar såna här bilder? Vart ska man fokusera? Jag ser alltid galen ut. Iaf, det var stooora speglar i trapphuset och jag var tvungen att köra en ego-bild.

Älskar Litteraturhuset i Oslo! Det är min favoritplats i stan. Jag satt där och skrev ”Lite ihop”-bok på fredagen och lördagen. Det är fint, ljust, luftigt, mysigt, olika saker att göra, föredrag, barnsaker, bokhandel, en mötesplats. Gå dit om ni kommer till Oslo! På sommaren finns det uteservering.

2 kommentarer »

  1. Hej!
    Jag vet inte riktigt om det är rätt att skriva det jag vill skriva här(…?) men gör det ändå så du kanske ser. Vill mest bara kommentera och säga att jag läste ut ”Välkommen hem” idag och den berörde mig så himla mycket av någon anledning. Förutom att den givetvis är bra, så var det även något odefinierbart som liksom bara träffade mig. Kanske har att göra med att jag bara är något är äldre än Sara, kanske har att göra med att boken var fantastisk(språket, flytet, allt)! Detta var den första av dina böcker som jag läst, men jag ser framemot flera från och med nu. Tack!

    Kommentar av Lisa — 20 april, 2013 @ 23:13 | Svara

    • Tack snälla! Sånt här får man skriva var man vill. Dålig kritik får man hålla sig till särskilda platser, men positiv – all over the place. Skämt åsido, det var jätteroligt att du gillade! Och att du dessutom letade rätt på blogg och skrev kommentar. Very much appreciated 🙂

      Kommentar av Johanna — 21 april, 2013 @ 19:34 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.