Johanna Lindbäck

3 maj, 2013

Gör om, gör rätt

Filed under: Livet,Skrivande — Johanna @ 19:35

Förra veckan hade jag en dag när jag plötsligt var klar med jobbet. Senaste månaderna har tre böcker haft deadlines samtidigt och jag har varit ute och rest massor på författarprat. Helt enkelt haft skitmycket att göra. Men sen kom det iallafall några dagar när jag lämnat ifrån mig alla manus och väntade på respons och jag var inte iväg någonstans utan bara kvar här i stan och ledig. I det tillståndet fick jag en helt ny bokidé. Eller novell eller något. Hade ingen aning om hur långt det skulle bli, men jag kom på en svinbra öppningsscen. Och i mitt lediga tillstånd så började jag bara skriva på det direkt. Yeah, yeah!
I vanliga fall går jag och tänker på mina idéer i månader innan jag sätter igång, och jag har en grov plan för minst halva boken, och jag vet rätt mycket om mina karaktärer och allt sånt. Nu var jag lite wild and crazy och tänkte ”äh! Jag har ju skrivit nästan 8 böcker nu, det här går bra, nu kör jag!”.

Mhm.
Gissa hur bra det gick?

Jag skrev i några timmar, och det blev väl 4-5 sidor. Under dessa timmar så ändrade jag namn och kön på de tre medverkande personerna 4 ggr. Ibland var det 2 killar och en tjej, ibland 2 tjejer och en kille. Ibland hette de si, var så, ibland något helt annat. Inget kändes rätt. Ju längre jag skrev, desto mer saker kom jag på som jag borde ha koll på men inte hade.
Slutsats? Det där med improvisation har fortfarande inte blivit min arbetsmetod.
I flera år var jag mästare på att skriva öppningsscener och sen inte ha någon aning om fortsättningen. Typ det jag gjorde nu. Jag är INTE en Murakami. Han hävdar ju att han bara sätter sig och improviserar utan någon som helst plan. Låt mig säga att jag är skeptisk till sanningshalten i det, men jaja. Det är då inte mitt sätt. Jag gav upp den där idén och sen har jag inte tänkt så mycket mer på den. Har fått tillbaka mina manus med respons, börjat jobba om dem igen, och dessutom gått och tänkt på bokmanuset jag planerar sen flera månader, eller år, tillbaka. Det har jag koll på och det ska bli mitt nästa. Kommer inte att innebära några könsbyten. Allt är under kontroll. ”Allt.” Men så mycket som det går.

2 kommentarer »

  1. Roligt att läsa om ditt skrivande. Ser fram emot din nya bok. Dina böcker är f ö omåttligt populära på vår lokala bibbla; finns nästan aldrig några inne alla de gånger som jag kollat. Måste vara jätteroligt 🙂

    Kommentar av bokmal73 — 3 maj, 2013 @ 22:30 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

