Johanna Lindbäck

16 maj, 2013

Bra och dåliga sätt att skapa läsintresse

Filed under: Föreläsningar,Läsa — Johanna @ 16:27

Ett dåligt sätt:

Samla klassen, säg att de ska få läsa en bok, fös ner dem till bibblan för att de ska välja ut den.
Berätta att de sen ska skriva en recension om den här boken.
Försök stå ut med de där jobbiga ungarna som går och byter bok varannan lektion för att allt de börjar på blir ”tråkigt” efter 2 sidor.
Samla in recensionen efter några veckor.

Ett bra sätt:

Samla klassen, dela ut böcker åt dem. Alla kanske inte klarar av att läsa samma, men det är minst 4 pers som läser samma bok. Läraren har valt böckerna, inga ungar får välja bok själv. Ta ev hjälp av skol / biblo för att göra urvalet!
Bestäm en läsläxa till veckan därpå.
På läxlektionen: dela in eleverna i grupper och ge dem diskussionsfrågor om det lästa avsnittet. Obs, inte kontrollfrågor, och obs, inte bara återberätta handlingen. Tänk ut roligare och öppnare frågor än så. Kanske redovisar de sen för hela klassen, kanske för en annan grupp, kanske pratar de bara tillsammans i gruppen.
Upprepa detta tills boken är utläst efter några veckor.
Redovisning? Definitivt inte en recension, för det finns tusen roligare sätt att få skriftliga och muntliga underlag för bedömning (som man ofta vill ha som lärare).
Huvudpoängen i det här är att ingen sitter ensam och läser en bok i tysthet och sen skriver man ett papper som bara lämnas in till läraren. Läsning blir roligare om det är socialt. Det ingår dessutom i kursplanen att man ska kunna reflektera, analysera och argumentera. Allt det täcker man in om man jobbar med böcker så här.

Kommer alla att älska läsning nu? Ha! Absolut inte. Men det struntar man i. Det är bara att välja ut en ny bok och nöta på. Man kan inte acceptera elever som säger ”jag läser inte böcker” eller ”jag hatar läsning”. Jaha? Jag gillade inte matte när jag gick i skolan. Var det någon som överhuvudtaget tog hänsyn till det? Fick jag sluta med matte? Nej.
Det är så otroligt många saker som är jobbiga att lära sig, men det är livet och det är bara att tugga i sig. Glädjande nog gäller fortfarande den gamla sanningen att man blir bättre på allt man övar, så öva på. Läs och läs och läs. Ingen klarar sig bra idag utan en god läsförmåga.

Går det att vika 15-30 min varje dag åt läsning? Kanske som en start på morgonen? I såna fall, grattis!

Om ni ska ha författarbesök på eran skola:

Läs en bok av författaren. Skolbiblo / författaren kan hjälpa till med vilken bok som passar bäst. Jobba igenom den ordentligt, och kör INTE recensionsmodellen! Låt eleverna förbereda frågor också på en lektion.
Invänta succén.
Ja, för faktiskt, det blir aldrig dåligt när jag har författarbesök på välförberedda skolor. Då kan det tom bli önskade effekter som både läs- och skrivlust. Många svensklärares våta dröm. Och det kan hända. Det är inte en utopi. Allt handlar om hur uthållig man är och vilken målsättning man har. Ska författarbesöket märkas i de 45-60 min det pågår eller vill man uppnå en längre och större effekt?
Borde ju inte vara sååå svårt att svara på. Tycker jag.

Här var del 1 i den här ranten.

Annonser

3 kommentarer »

  1. Håller med! Enda sättet att det ska bli riktigt roligt att läsa är att det blir lätt att läsa och det blir det bara när man läst en del och fått upp både hastighet och läsförståelse – så läsningen går av sig själv. På precis samma sätt som man måste traggla mattetal och multiplikationstabellen. Läser man mycket kan man läsa mer, så enkelt är det.

    Kommentar av Sanna — 17 maj, 2013 @ 09:03 | Svara

  2. och om man nu ska välja böcker själv, förbjud inte serieböckerna!! minns fortfarande hur lärarna bannade dem på lågstadiet, och ungefär halva klassen (gissnigsvis ovana läsare) hade ju valt det. spela roll om eleven bara kollar på bilderna de första gångerna. tids nog vill hen veta vad som faktiskt händer och börjar läsa bubblorna.

    Kommentar av Evelina — 17 maj, 2013 @ 17:40 | Svara

  3. […] sen om just detta. ”Jag är ingen superhjälte, jag skriver tyvärr bara böcker” och ”Bra och dåliga sätt att skapa läsintresse”. Tyvärr blir jag så himla ofta förbluffad över att skolor lägger ner för dem en […]

    Pingback av Om skolors egentliga syn på läsfrämjande, eller? « LäsAmbassadören — 16 november, 2013 @ 10:43 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: