Johanna Lindbäck

25 maj, 2013

Startbevis!

Filed under: Skrivande — Johanna @ 14:45

I give you, pyttekort stycke 1 i eventuell vuxenbok! Här har det valsats runt mellan 1a pers / 3e pers och en huvudperson som heter 3 olika saker. Med andra ord, mycket kan förändras.
What’s up med mig och 1a person förresten? Berättarperspektivet jag inte gillar, men allt annat känns sen ”Välkommen hem” för distanserat och långt bort. Ska det vara så nu?
________________________

”Hur får man svar?”
”Det kommer ett brev inom två veckor”, svarade kvinnan. Läkaren kanske. Behöver man vara läkare för att ta röntgenbilder på folks bröst?
”Okej, men om det är nåt?” Jag knäppte behån. Nåt. Alltså cancer. Men man säger ju definitivt inte det ordet när man just har genomgått sin första mammografiundersökning. Man säger nåt. ”Hur gör ni då? Ringer ni?”
”Nej, det är alltid skriftligt.” Kvinnan såg från datorskärmen till mig. ”Har du varit här förut?”
Förut? Den där häpna sekunden av förnärmelse. Ursäkta, jag fyllde 40 för två månader sen. Ser jag gammal ut, eller? Men sen sköt jag undan den och skakade bara på huvudet. ”Och inte nån annanstans heller.”
”För om man inte har det kan det hända att man måste ta om bilderna ifall nån körtel har hamnat i vägen eller så. Så om du får ett brev där du blir inkallad igen, tro inte automatiskt det värsta. Det kanske är för att vi inte har några referenser på dig.”
Kanske. Hur mycket var det där kanske-t värt? I procent med överlevnadsstatistik och allt sånt helst.

_________________________

Känns som en vinnare, va? (Alla andra svar än JA är ej godkända.) Har aldrig läst en (eventuell) bok som börjar på mammografiundersökning. Jag är unik.

4 kommentarer »

  1. Go Go Go, jeg vil lese mer!

    Kommentar av Charlotte — 26 maj, 2013 @ 11:42 | Svara

  2. Jag vill läsa mer! 🙂 sjukt bra start på en bok!

    Kommentar av Sara Swietlicki — 27 maj, 2013 @ 13:52 | Svara

  3. Weey! Rätt reaktion 🙂

    Kommentar av Johanna — 27 maj, 2013 @ 15:49 | Svara

  4. Jag vill fortsätta läsa! Skriv fort 😉

    Kommentar av Sofia — 29 maj, 2013 @ 16:27 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

