Johanna Lindbäck

2 juni, 2013

Sofi Oksanen, arrogant eller bara less?

Filed under: Business,Misc,PR — Johanna @ 18:41

Jag såg Sofi Oksanen prata för första gången för några veckor sen när hon intervjuades i Babel. Var inte på plats i publiken alltså, utan menar att jag innan bara hade sett foton och läst några intervjuer med henne.
Såg ni det Babel-avsnittet?
Jag fick ett så dåligt intryck av henne. Tyckte hon var arrogant och dryg, och det hade varit bättre om hon inte ställt upp.

I fredags såg jag ett K Special om henne. Jag tycker fortfarande att hon verkar vara en ganska arrogant person, men hon framstod inte som riktigt lika dryg. En orsak tror jag var att hon fick prata på sitt modersmål. Mycket mindre kantig då. Det var några korta sekvenser när hon pratade engelska, och de var inte bra. Engelska är inte ett naturligt språk för henne bara.

Men med det i åtanke så tycker jag ändå man får skärpa till sig. Det är klart att om hon lanseras i Sverige och Babel vill ha med henne – vilket förlag jublar inte över den möjligheten? Alla tackar ju ja, eller blir starkt uppmanade att tacka ja. Och som den intervjuade parten tycker jag då att man har ingått ett slags kontrakt. Man är inte synligt less och uttråkad, man går journalisten till mötes, man är inte dryg, man signalerar inte ovilja. Man gör sin del bara. Känner man inte för att göra den – eller om man får förfrågningar från ställen man vet kommer ställa obekväma frågor – då är det ju bara att tacka nej. Jag tycker det är skittråkigt och hur omoget som helst med folk som har sagt ja till press och sen sitter de ändå som några musslor eller svarar ytterst kortfattat på allt. Hur tänker de att situationen ska lösas då? Varför är de där?
Man kanske har områden som man inte vill prata om, privatliv tex, men det kan man alltid upplysa om innan. Skittöntigt att sitta i teve och ge intryck av att det här går jag bara med på under största motvilja och ni verkar inte ha fattat allt om mig och ni är nog inte så smarta heller, eller hur?
För mig blev hennes Babel-medverkan, och därmed hennes person ju, ett enda stort minus på grund av dessa signaler.

2 kommentarer »

  1. Jag håller med. Och jag fick tyvärr också ett jättetråkigt intryck av henne när hon var med i Babel. Synd, för jag gillar verkligen hennes böcker. Och gillar man böckerna, då vill man ju gärna att det ska vara en trevlig typ bakom dem.

    Kommentar av Janina — 3 juni, 2013 @ 23:00 | Svara

    • Jag har inte läst någon bok av henne än, men lyckades nyss låna senaste på 2 veckors. Hoppas jag hinner läsa den.

      Kommentar av Johanna — 4 juni, 2013 @ 20:28 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

