Johanna Lindbäck

7 juni, 2013

Men snälla, ge mig ett bäcken att byta

Filed under: Ego,Frilansliv,Livet,Skrivande — Johanna @ 20:23

En sak jag tänkte på idag var om jag skulle tycka det var lika pretto att vara Författare, med stort F, om jag skrev arbetarklasslitteratur. För det finns en ung tjej som heter Jenny något, som häromåret fick LOs kulturpris (eller stipendium?) och hon skriver lyrik och hon är arbetarklass och jobbar / har jobbat som kallskänka, och det är det lyriken handlar om.
För idag har jag då inte skrivit på någon roman. Min vuxen tex som ju uppnått hela 6 sidor än så länge. Har inte skrivit på den. Istället har jag gjort diverse annat. Typ varit ledig / varit hos kiron / handlat massa mat / lagat mat. Och under tiden har jag tänkt på romanen. Och tänkt ”åh, nu borde jag skriva när jag kommer hem”. Men det hände inte. Så då tänkte jag rättfärdigande ”okej, men det är lugnt att jag slöat och varit ledig, för den här fasen jag är i nu är ju att jag håller på att närma mig boken”.
Och när man tänker sånt…
Mitt jobb är att närma mig boken.
Alltså, ge mig ett bäcken att byta. Någon viktig uppgift. Något som betyder lite för mänsklighetens överlevnad.
Undrar om hon arbetarlyrik-Jenny känner så när hon går runt och inte skriver utan handlar mat och vattnar sina fina orkidéer som alltid på fredagar (1 äggkopp vatten bara, 1 gång i veckan bara, ni skulle se dom!)? Förresten har nog inte arbetarlyrik-Jenny orkidéer? Och igår köpte jag en bukett snittblommor för att motivera mig själv att städa mitt hem. Har tänkt städa i 2 veckor men av denna tanke blev noll och intet. Men det går inte att ställa fram en fin bukett på ett stökigt köksbord. Så jag shoppade blommor för 205 kr och sen städade jag duktigt.
Det här tricket kör nog inte Jenny med heller, va, när jag tänker efter? Suck.

Jag menar bara så här: vissa dagar är det svårare att vara Författare än andra dagar. Speciellt när man hatar budskap och skriver historier främst för att man vill underhålla och för att man gillar att bli förälskad i sina karaktärer.
Idag är en sån dag. Igår med.

Är det bara jag som har ständiga problem med sånt här? Jag behöver läsa lite Winterson eller Knausgård nu för att rättfärdiga mig själv igen. Varför kultur betyder något viktigt för människor.

Men mitt jobb är å andra sidan INTE att skriva tidningsartiklar av arten ”så här går du ner 5 kg innan midsommar” eller att skicka ut kundmejl som ska promota sommarklänningen för 75:e gången den här våren. För herregud…

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

