Johanna Lindbäck

12 juni, 2013

Skitbra trick: läs din text högt

Filed under: Skrivande — Johanna @ 20:10

Åh, dåliga dialoger, vilket träl det är med såna böcker. Can’t stand dålig dialog.
Och hur är en sån då?
1) Folk pratar för mycket – dvs, säger saker som är rimliga att uttrycka på papper men som man faktiskt inte säger i verkligheten. Man genar alltid när man pratar på riktigt. Och man har en hel kropp att uttrycka sig med, så då genar man ännu mer. Känner man personen man pratar med, gena ännu ännu mer.
2) Folk pratar alldeles för formellt. Hänger ihop med punkten ovan. Med det menar jag inte att alla ska låta som fjortisar, men people, vi är väldigt sällan formella. Vi pratar inte som våra personliga brev när vi ska söka jobb, jag lovar.
3) Alla låter likadant. Spelar ingen roll om det är en 49-årig snickare eller en 28-årig konstnär. I verkligheten pratar alla olika.
4) Dialogen låter tidsobestämd. Skulle kunna vara på 60-talet, skulle kunna vara 1912, skulle kunna vara 2013. Ni kanske tycker det är bra med tidslös dialog men det tycker inte jag. Utspelar sig boken 2013 vill jag känna 2013. Och det behöver inte vara strösslat med ”soft”, det finns andra sätt att få in rätt tidskänsla.

Många av dessa misstag hade lätt kunnat undvikas genom att författaren läst sin dialog högt. Man hör nämligen ALLA fel om man gör det. Man märker direkt när det inte är ett så bra ordval  i en mening, och så hör man hur stolpigt det blir. Och så blir man medveten om tempot och ifall kommateringen funkar. En punkt eller ett komma kan göra så mycket för ett samtal.
Läs högt! Mitt bästa dialogråd.

Mitt andra bästa är: stryk.
Att skriva bra dialog handlar aldrig om att lägga till, det handlar bara om att ta bort. Minst 40%. Hela meningar ibland, och ord här och där i vissa meningar. Testa så får du se att man ändå kommer att hänga med.

Mitt tredje bästa råd: tjuvlyssna på folk omkring dig. I synnerhet de som är ungefär som de du ska skriva som.

Mitt fjärde kaxiga råd: låna hem några hyfsat nya svenska ungdomsböcker. Läs och låt dig imponeras. Alltså även om du inte ska skriva en ungdomsbok.
Är det några som är bra på att få till dialog så är det nutida ungdomsförfattare. Jag blir sällan imponerad när jag läser svenska vuxenförfattare. Blir det ofta när jag läser svenska ungdoms.

Och så, stryk lite till.

3 kommentarer »

  1. Väldigt bra råd där! En bok kan verkligen förstöras av dålig dialog. Tänkte snenast idag när jag avslutade en bok att alla karaktärer i boken låter likadana i mitt huvud då deras dialoger skrivs på samma sätt. Mycket störande.

    Kommentar av DinoSara — 13 juni, 2013 @ 10:56 | Svara

  2. Punkt 3, läs Håkan Nesser om ni vill se lysande exempel på detta – alla pratar som Håkan Nesser.

    Kommentar av J — 14 juni, 2013 @ 16:25 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

