Johanna Lindbäck

15 juni, 2013

Denna stora milstolpe

Ser ni att det står 12/13 på den lila (eg mer rosa) kalendern och 2013 på den nya röda? Viktig skillnad. Jag har nämligen gått från läsårskalendrar till helårs eftersom… jag inte jobbar som lärare längre. I måndags sa jag upp mig.
STORT steg. HUGE.

Jag ÄLSKAR saker som ”ekonomisk buffert” och ”anställningstrygghet” och ”månadslön”, och nu hoppar jag av från det till frilansliv.  Det har ju många fördelar, men inte tex ”anställningstrygghet”. Eller ”ekonomisk buffert”. Eller vi får se?

Det här var absolut inte ett lätt och impulsivt beslut, tvärtom. Har tänkt på det i flera år. Verkligen tänkt.
En anledning till att jag inte sagt upp mig tidigare är för att mitt lärarjobb har varit så himla kul, och jag trivs fortfarande superbra med det och på min skola. Inget missnöje alls på den fronten alltså. Men samtidigt som det är fantastiskt så är läraryrket också väldigt energikrävande och väldigt tids-oflexibelt. Det är inte så lätt att ta ledigt en dag här eller där för att göra något författar / bokrelaterat, och det var det som avgjorde till slut. Det här senaste året när jag har varit tjänstledig så har jag föreläst massor, kunnat ta såna jobb när som helst, och det är det jag ska fortsätta med i höst. Det hade blivit för krångligt om jag gått tillbaka för att jobba på skolan och därmed bara kunnat ta föreläsningar på tex tisdagar. Jag tror att jag hade grämt mig och ångrat att jag inte testade. Så efter mycket funderande fram och tillbaka blev det så här.
Läskigt! Pirrigt OCH läskigt. För en annan anledning att jag inte sagt upp mig tidigare är alltså att jag är en ekonomisk trygghetsjunkie. Jag är inte en sån som tar mina sista pengar som räcker i några månader och drar till Thailand, ”och så löser det sig säkert på något sätt”. Jag är motsatsen till såna människor. Överlag är ”men det löser sig säkert” ett av mina värsta uttryck. Mm, jag har ett rätt stort kontrollbehov också…

Mina närmsta planer nu är att släppa två skitbra böcker i september och att börja skriva på minst en ny skitbra fram tills dess. Och förmodligen börja översätta en till bok. Sen hoppas jag att det kommer att ramla in många föreläsningar i höst precis som det gjort det senaste året. Det är på den kombon jag överlever: skriva böcker + vara ute på skolor.
Har inte blivit en sån författare, än, som kan skriva en bok per år, eller en vartannat / var tredje år!, och klara sig på det. Vem vet, någon gång kanske det händer även om jag inte skriver deckare. (Och med anledning av det, visst vet ni att min senaste bok, ”Som om jag frågat”, har kommit i pocket? Den är jättebra! Läs den på semestern. Finns på alla bokhandlar och biblos.)

Hursomhelst, nu är det alltså inte sommarlov för mig, utan frilansliv året runt. Spännande!

13 kommentarer »

  1. Sååå läskigt, men spännande. Lycka till! (”Det löser sig säkert!”) Om jag får jobb nånstans ska jag absolut propagera för ett Johanna Lindbäck-besök. 🙂

    Kommentar av Maria - unga vuxna — 15 juni, 2013 @ 17:40 | Svara

    • Tack! Och varför vänta tills du får jobb – önska på ditt biblo redan nu! Går lika bra att önska förfbesök som böcker ju 🙂

      Kommentar av Johanna Lindbäck — 15 juni, 2013 @ 18:18 | Svara

      • Eeeh, lät det där som en befallning? Det var bara menat så till 30%, typ.

        Kommentar av Johanna Lindbäck — 15 juni, 2013 @ 18:25

  2. Jag tar åt mig/till mig/lyder. Vill att du ska kunna överleva ju.

    Kommentar av Maria - unga vuxna — 15 juni, 2013 @ 20:39 | Svara

  3. Lycka till! Hoppas på att kunna göra precis samma sak om något/några år! 🙂

    Kommentar av Anna Hansson — 16 juni, 2013 @ 09:42 | Svara

  4. Åh vad spännande och pirrigt! Jag tror det kommer bli toppen. Lycka till med det nya livet. ^^

    Kommentar av DinoSara — 16 juni, 2013 @ 11:26 | Svara

  5. Tjoho! Lycka till.

    Kommentar av Manuskt — 16 juni, 2013 @ 22:18 | Svara

  6. lycka till!!!

    Kommentar av Eva — 18 juni, 2013 @ 17:40 | Svara

  7. Tack så mycket!

    Kommentar av Johanna — 18 juni, 2013 @ 19:24 | Svara

  8. Grattis! Visst är det tufft, men man anpassar sig liksom. Stora fördelar också.

    Kommentar av Amanda (Alla har en bok) — 23 juni, 2013 @ 13:21 | Svara

    • Tex morgonsim när jag vill och inte superhetsat för att hinna till jobbet. (Lite på skämt, men bara lite.)

      Kommentar av Johanna — 26 juni, 2013 @ 16:10 | Svara

  9. Bra gjort!

    Kommentar av David Fredman — 26 juni, 2013 @ 12:17 | Svara

    • Tack, David! Det är ju noooga övervägt.

      Kommentar av Johanna — 26 juni, 2013 @ 16:10 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

