Johanna Lindbäck

2 juli, 2013

En chevre chaud på Lidingö

Filed under: Kreativitet,Läsa,Skrivande — Johanna @ 17:14

Om ni vill bli boostade i ert skrivande – skaffa en grupp skrivarkollegor och träffa dem med jämna mellanrum. Det är SÅ BRA. Jag kan inte nog prisa detta påhitt.

Idag träffade jag min salong (minus Gunnar som är på något ståhej på Gotland, Alme-something) ute på Lidingö*. 1.5 hrs prat om diverse skrivrelaterat och lite allmänt annat typ livet. Men vi är rätt disciplinerade att prata mest om skrivandet allihop, och det är ju skitbra. Jag går alltid från våra träffar med ny inspiration.
Idag var ett av ämnena skriva vuxenbok som både Charlotte och jag har börjat på nu, och vi tycker båda det är läskigt. Fast vi vill göra det. Fast det är läskigt. Fast vi vill verkligen. Ja, typ så. Det är bra att kunna ventilera av sig i de lägena. The verdict blev att vi INTE ska ge upp vuxenböckerna, nu får vi bara pressa på lite här och skita i det läskiga.
Och så pratade vi lite om Jeanette Wintersons bok ”Varför vara lycklig när man kan vara normal?” som jag tipsade om förra gången vi sågs, och som Charlotte har läst nu. Hon tyckte den var lika fantastisk som jag gjorde. It is! Och den är speciellt underbar för skrivande personer tror jag.

Tvåstegsraketen till större skrivarframgångar blir alltså: 1) läs Wintersons bok, 2) skaffa en skrivgrupp (el salong om ni hellre vill kalla det för det).

* Vet ni att Lidingöbanan är inställd och ersatt med bussar fram till årsskiftet 2014/15?! Jag slentrianantog att den var stängd bara under sommaren, som så många andra när man passar på att renovera lite. Häpp, häpp, det var betydligt längre än så.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

